Discoverys kamp, Klarnas lyxförpackning och Fokus utmaning

Tv-bolagens återkommande bråk med kabel-tv-distributörerna är en maktkamp med tittarna som gisslan. Inför förrförra VM-kvalmatchen i herrfotboll bråkade Discovery med Telia, igår var/är bolaget i konflikt med Com Hem och Boxer. Det är absolut förståeligt att man vill kunna få tillbaka lite pengar när man köpt fotbollsrättigheter för fantasisummor.

Samtidigt kämpar kabeloperatörerna för att hitta en hållbar affärsmodell för tv ut sitt perspektiv. För många konsumenter går det ju rätt bra att köpa rörlig bild direkt från Discovery eller CMore. Varför en kabeloperatör ska skära emellan är inte självklart ur ett konsumentperspektiv (tips, pruta hos din operatör, jag fick Telia att sänka priset med mer än 50 procent). Samtidigt är operatörerna starka på bredband, som nästan alla behöver, steget till att själva tillhandahålla innehåll är rätt logiskt. Kampen mellan tv-bolagen och operatörerna om vem som ska äga slutkunden kommer att fortsätta ett bra tag till.

Läs mer här och här.

***

Resumés bloggare Jörgen Lindqvist, före detta chefredaktör för Computer Sweden, skriver intressant om hur svårt det faktiskt kan vara för stora internationella IT-bolag att nå svenska marknadschefer i vissa branscher.

***

Snart är det dags för Resumés och undersökningsbolaget Xtremes prestigefyllda tävling ”Sveriges Bästa marknadschefer”. Arrangemanget är inne på sitt tolfte år, den 19 oktober utses vinnarna på en gala på Berns i centrala Stockholm.

Förra året vann Coops marknadsdirektör Björn Larsson, en mycket värdig (och rörd) vinnare.

Nytt för i år är att Resumé under dagen den 19 oktober kommer att anordna ett seminarium på dagen, även det på Berns, om marknadschefernas utmaningar.

Min skrivbordsgranne Fredrik Svedjetun kan avslöja att de här namnen än så länge är klara som föreläsare under dagen: Lina Söderqvist, marknadschef på Åhléns, Anna Laestadius, marknadsdirektör på TUI Nordic och Ålandsbanken och byrån RBK.

Fler tunga föreläsare är på ingång, håll utkik i spalterna!

Läs mer här.

Så boka in en heldag för att hänga med mig, Resumé och Sveriges bästa marknadschefer den 19 oktober!

***
Betalnings- och fakturalösningar. Allvarligt talat: Finns det något tråkigare?
När jag först hörde talas om Klarna för drygt tio år sedan var känslan att affärsidén egentligen var att göra det krångligt för kunderna att betala. Det fanns en debatt om att Klarna faktiskt ville att kunderna skulle betala för sent för att tjäna pengar på förseningsavgifterna.
Det var inte lätt att älska Klarna på den tiden.

I dag är bilden av bolaget en helt annan.
Företaget rankas som en av Sveriges mest populära arbetsgivare för unga välutbildade studenter. Att jobba på Klarna betyder att man är en del av ett innovativt och coolt techbolag som ska erövra världen.
Att Klarna har lyckats paketera sin oglamorösa affärsidé – fakturahantering – i den här lyxförpackningen är skickligt.
Den viktigaste faktorn för att Klarna har ett gott anseende externt är att bolaget har en riktigt bra produkt.

Genom att använda Klarnas app slipper du jobbiga förseningsavgifter. Det som tidigare var bolagets svaghet har blivit dess styrka, Klarna är tydligt ”på kundens sida” och gör livet som konsument på nätet smidigare.

Du har säkert sett den Guldäggsvinnande kampanjen ”Smoooth payments” med en fisk som åker rutschkana och glider oändligt långt på golvet.
Bakom det kommunikationskonceptet fanns byrån DDB Stockholm och dåvarande vd:n David Sandström. När Klarna nu ska ta nästa steg och bli bank är det David Sandström som ansvarar för bygget av den nya design- och kommunikationsplattformen.

Det nya konceptet bygger vidare ”Smoooth”, skillnaden är att David Sandström är frilansande konsult för att kunna fokusera helt på att på kundens kommunikationsutmaningar och slippa vara byråchef.

Resumés webbchef Fredrik Thambert fick en exklusiv tjuvtitt bakom kulisserna när David Sandström och Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski bygger om bolagets kommunikation och grafiska utseende. Rekommenderad läsning om du vill förstå hur branschens bästa hjärnor tänker.

Läs mer här.

Även Olle Langseth på DDB har i veckan skrivit om hur det gick till när ”Smoooth payments” skapades.

Läs mer här.

***

Resumé kom i veckan ut med ett nytt nummer av vårt månadsmagasin. Läs om innehållet här.

***
Resumés varumärke för vår fördjupande och ”affärsnyttiga” journalistik heter Resumé Insikt. Vi har under det här året publicerat allt fler artiklar från Resumé Insikts digitala plattform även på en öppna nyhetssajten. Just nu har du chans att testa Resumé Insikt gratis i 30 dagar, vilket en stor del av vår läsekrets gjort.

Då kan du bland annat läsa om hur du kan förbättra din native-affär genom att arbeta med AI.

Läs mer här.

När du väl är inloggad på Resumé Insikt kan du också ta del av en intressant intervju med affärsutvecklaren Paulina Modlitba Söderlund. Hon tipsar bland annat om att du bör läsa MIT Tech Review och MIT Media Lab för att hitta nyheter om teknik och innovation. Bra tips. Jag besökte MIT Media Lab i Boston i våras, väl värt tiden om du har vägarna förbi.

Paulina Modlitba Söderlund är också en av grundarna till tech-, musik- och kulturfestivalen Gather i Stockholm som drar igång om ett par veckor. Det finns flera intressanta talare som jag ska försöka hinna se. Här är programmet.

***
Claes de Faire
 blir ny publisher för tidningen Fokus.

Läs mer här.

Det är både väntat och oväntat. Oväntat i den meningen att Johan Hakelius värvades relativt nyligen för att bli Fokus affischnamn och sätta sin personliga prägel på tidningen. Vilket han har gjort, Fokus har gått från att ha reportagen som sitt starkaste kort till att fokusera på opinionsmaterialet. Genom att inte längre vara chefredaktör och ansvarig utgivare blir Johan Hakelius inte lika tydlig bärare av varumärket Fokus.

Förändringen är väntad i den meningen att Claes de Faire tidigare varit chefredaktör och i intervjuer sagt att han saknat journalistiken. Att Johan Hakelius tycker att det är roligare att skriva krönikor än att kontera fakturor tror jag inte är någon större hemlighet.

Om det här rätt väg att gå för Fokus är svårt att säga. Mitt intryck att är att många av Fokus läsare på senare tid har reagerat på vad som man tolkar som en ”högersväng” jämfört med vad tidningen stod för tidigare. Jag gillar generellt att en tidning har en röst, att man är en del i den allmänna debatten. I Fokus fall är ambitionen också att backa upp det med stark oberoende samhällsjournalistik.

På ett sätt har Fokus oerhört starka ägare i familjen Ax:son Johnsonoch Nordstjernan AB. Kan man ta 100 miljoner kronor i förlust på 10 år är man otvivelaktigt i en mening en stark ägare.
Men planen för Fokus position i ett framtida medielandskap känns för oss på utsidan som något oklar. Vad är Fokus USP, vad ska man vara bäst på? Är det fördjupande nyhetsreportage, tyckande eller både och?

Fokus skapades 2005 som en tidskrift som skulle vare en svensk variant på internationella förebilder som Newsweek eller The Economist. En journalistiskt sympatisk idé, men svår med tanke på att den typen av journalistik är kostsam och att Fokus verkar på ett litet språkområde.

Lägg sedan till att den digitala medieutvecklingen tagit stora steg. Sättet vi konsumerar medier har sedan Fokus födelse förändrats på ett grundläggande sätt. Konkurrensen om människors tid är stenhård. I den kontexten har Fokus skruvat lite på sitt innehåll, mot mer tyckande, men själva grundprodukten, papperstidningen, är ungefär densamma som vid starten. Men tiden att läsa papperstidningar har krympt dramatiskt sedan den ständigt uppkopplade mobilen kom.

Att utveckla nya digitala medieprodukter är dyrt, i det avseendet har Fokus ägare än så länge varit relativt passiva. Även om Fokus mångmiljonförluster bara är kaffepengar för en miljardärsfamilj så tror jag ändå att de vill ha ut något av sin investering. Det är uppenbarligen inte monetära vinster som är det viktiga, jag tror snarare att satsningen handlar om att få status i samhället som en välgörare. Som en ägare som verkligen står upp för det fria ordet och journalistiken i en tid när de verkligen behövs.

Jag tycker att familjen Ax:son Johnson ska ha all heder för sin satsning på kvalitetsmedier.
Men jag är nyfiken på hur man tänker kring nästa steg. Om ambitionen är att äga och driva kvalitetsjournalistik även i fortsättningen behövs sannolikt stora investeringar i teknik och redaktionell kompetens.

Jag är helt säker på att alla organisationer mår bra av att göra en vinst, att ständigt gå med förlust är ändå ett kvitto på att man inte gör rätt saker. Att bära sina egna kostnader är ett slags lägsta nivå alla vill och bör klara om man inte är public service. Kanske ska Fokus göra som Dagens Nyheter, höja priset rejält?
Det vore roligt om Fokus kunde hitta en delvis ny roll att spela i det moderna medielandskapet.

***
SVT:s programdirektör Jan Helin har kommit igång ordentligt på jobbet. I veckan lanserades nya ”Morgonstudion”, som är en uppdaterad version av ”Gomorron’ Sverige”. Det lilla jag har sett verkar bra, inspirerat av det man brukar se på hotellrums-tv:n när man reser till USA. Jag är personligen rätt ointresserad av morgon-tv, formatet funkar inte att kombinera med dagislämningar och löprundor.

Läs mer här.

***

Inhoppet i politiken blev kort för Aftonbladets sportprofil Jennifer Wegerup. Resumé kunde i veckan avslöja hennes nya journalistiska uppdrag.
Läs mer här.

***

Veckans kulturupplevelse: Den amerikanske författaren Colson Whitehead i samtal med förläggaren Daniel Sandström på kulturhuset i Stockholm. Boken ”Den underjordiska järnvägen” ligger högst upp på min läslista.

***
Glöm inte att gratulera Resumés reporter och redaktör Yasmine Winberg som fyller 30 år idag!

***
Resumé i helgen: På lördag kan ni läsa #helgintervjun med Lukas Krol. Som SBAB:s marknadschef har han drivit igenom idén att banken ska sätta upp en humorshow med Erik Haag, i Globen och om boendeekonom.
På söndag får du möta Discoverys kommunikations- och presschef Dan Panas. Han verkar just nu ha fullt upp med att hantera konflikten med Com Hem och Boxer. Läs #karriärsöndag och lär känna en man som tycker att det är ”existentiellt” att stå upp för sitt företag.