Sollenbergs sorti, Mediaplanets framfart och Kallio till Resumé

Man kan knappast klaga på nyhetstempot i Resumés värld. De senaste dagarna har affärerna och chefsbytena haglat tätt. Den största personnyheten är naturligtvis att Forsman & Bodenfors chef Erik Sollenberg efter 18 år lämnar byrån. Han ska nu ta över som global chef för CP+B och bosätta sig i Boulder i Colorado. Läs mer här.

Hans gamla jobb som vd för Forsman & Bodenfors tas nu helt logiskt över av Silla Levin, som redan sitter i styrelsen och funnits på byrån sedan 2001. Hennes lämplighet och kompetens för jobbet går inte att ifrågasätta. Inte heller vilken stark uppställning kreatörer som finns hos Forsman & Bodenfors.

Det man däremot kan fundera över är om den starka kultur som alltid funnits på byrån har överlevt och kommer att överleva försäljningen av byrån till MDC Partners. Just kulturen på en arbetsplats är viktig för att få ut de där sista procenten kreativitet och resultat. Och det är ju de där sista procenten som avgör om man är riktigt bra eller bäst. Forsman & Bodenfors har den senaste tiden inte dominerat i prislistorna på det sätt som vi har vant oss vid de senaste åren. Kanske blir den logiska successionen ett sätt att börja bygga på en ny vinnarkultur i Göteborg. Ur ett branschperspektiv tror jag att det är sunt om en byrå inte dominerar så fullständigt som Forsman & Bodenfors har gjort i modern tid.

 ***
Mediaplanet köper N365 Group. Det har tidigare ryktats att norska Schibsted skulle vara den mest troliga tagaren till N365, som består av viralsajten Newsner och en del som arbetar med datadriven Native advertising.

Men nu blev det alltså content marketing-bolaget Mediaplanet som köper N365.
Affären ritar om content marketing-kartan i Sverige. Mediaplanet köpte i slutet av 2014 contentbyrån Appelberg av Stampen, och har sedan dess jobbat med att integrera byrån med Mediaplanet. Mediaplanet har historiskt sett arbetat mycket med pappersbilagor, med det nya förvärvet stärks bolagets digitala kompetens avsevärt.

Mediaplanet fick förra året en ny huvudägare i amerikanska investmentbolaget Privec. Med en global omsättning på runt 700 miljoner kronor får Mediaplanet allt större muskler att utmana Aller (med OTW och Make your Mark) och Bonnier (med Spoon) på den svenska marknaden. Känner jag Mediaplanets vd och koncernchef Richard Juhlin rätt har han stora planer för Mediaplanets framtid. Kanske är det här starten för fler affärer på contentsidan? ”OTW-bröderna” Sundbergs nya byrå Brand New Content kanske står på tur för att bli uppköpt?

Läs mer om affären här och här.

***
Även pr-branschen konsolideras. Hallvarsson & Halvarssson har varit mycket aktiva den senaste tiden och köper nu majoriteten av Intellectas byrådel för 40 miljoner kronor.

De fem bolagen Intellecta Corporate (inklusive Rewir), Hilanders, Bysted, Tomorrow och UnReel har en sammanlagd byråintäkt på drygt 100 miljoner kronor per år.
Att Intellecta väljer att sälja sin byrådel för den, i sammanhanget, låga summan på 40 miljoner kronor, tyder på att man inte såg en alltigenom ljus framtid för byråerna.
H&H Group består sedan tidigare av Hallvarsson & Halvarsson, Springtime och Jung Relations.

Man har givetvis en plan för hur man ska integrera sina nya byråer i H&H Group. Byråerna kompletterar säkert varandra på papperet, kan dela på jobb och kostnader.
Men vi befinner oss just nu i en högkonjunktur, när den viker kan det snabbt bli tuffare tider, inte minst för nya företagsbyggen.
Det ska bli spännande att följa H&H Group framöver.

***
Resumé har hittills gjort ett riktigt bra år. Nyhetswebben har befäst sin ställning som marknadsledare, besöksstatistiken har under det första halvåret ökat markant. Vi har gjort om vår tidning, som har gått från utgivning varannan vecka till månadsmagasin. I magasinsprenumerationen ingår också tillgång till Resumés fördjupande digitala journalistik, Resumé Insikt. En färsk läsarundersökning visar att över 90 procent av er läsare tycker att vi gjorde rätt som byggde om Resumé.

Vi har också startat ett för oss helt nytt affärsområde, Resumé Akademi, som leds av Magnus Norrman. En verksamhet som redan från dag ett drog fulla hus och har enormt stark framtida potential.

Det som utmärker ett modernt mediehus är att man inte är rädd för att ifrågasätta sin egen affär och vågar göra om produkter och affärer som fungerar. Resumés gamla tidning fungerade till exempel rätt bra, men att göra om den var ändå rätt beslut, både av journalistiska och affärsmässiga skäl. Nyheter är bättre på nätet än i en papperstidning, det är fakta.

Både Resumé och medievärlden i övrigt står inför många såna utmaningar i framtiden.
Människor är beredda att betala för värdefullt innehåll eller att förknippas med starka varumärken. Vi måste fortsätta att tänka nytt och ständigt utveckla våra produkter och varumärken.

Det är därför mycket roligt att få in en ny och dokumenterat stark kraft i Mathias Kallio. Han kommer närmast från Dagens Industri, men vi är många som främst förknippar honom med Dagens Media, som han var med och grundade 1998. Då såg han luckan i Resumés affär och täppte till den med Dagens Media. Den här gången ska Mathias Kallio affärsutveckla Resumé från insidan. Varmt välkommen till Resumé, Mathias.

Läs mer om Mathias Kallios tankar om Resumé här.

***

Resumé berättade i förra veckan hur Klarnas nya grafiska form kommer att se ut.

Läs mer här.

Nästa vecka kommer ett nytt nummer av magasinet Resumé, där kan du läsa ett större reportage om Klarna med den tillfällige marknadschefen David Sandström vid rodret.

Teckna en prenumeration på Resumé här.

***

När AKB avgår vill man direkt läsa Torbjörn Nilssons analys av läget.

***

Tidskriftsgalan den 8 november är en av årets höjdpunkter för oss jobbar i mediebranschen. I år kommer galan ledas av journalisterna Helle Klein och Irena Pozar på scenen. Dessutom ska Expressens chefredaktör Thomas Mattsson och SVT:s programdirektör Jan Helin, låta mediepodden Mattsson & Helin återuppstå för en kväll.

Läs mer här.

***

Jag är hedrad och stolt över att få att vara juryordförande i Sveriges Tidskrifters Stora Pris, som delas ut till en person som gjort betydande insatser för tidskriftsbranschen. Förra belönade vi i juryn ekonomijournalisten Anders Andersson.

Kom gärna med förslag på vem som ska få priset år. Tipsa mig, Camilla Björkman på Breakit eller Jonas Nordling, Journalistförbundets ordförande.

Läs mer om Tidskriftspriset här.

***
Om en dryg vecka är det dags för Bonniers interna mediekonferens GRID. Jag ser särskilt fram mot få lyssna till min idol Maggie Haberman intervjuas av DN:s chefredaktör Peter Wolodarski.

Maggie Haberman är politisk reporter på New York Tims och är kanske den reporter i världen som har bäst koll på vad som händer i Vita huset under Donald Trump.

Missa inte podden longforms intervju med Maggie Haberman.

Det händer också att hon gästar New York Times dagliga podd, The Daily. Du hittar den här.

***

Resumé har under sommaren lanserat en ambitiös poddsatsning som vi döpt till ”I hängmattan”. 15 branschprofiler har talat om sina med- och motgångar i karriär på ett personligt och mycket intressant sätt.

Poddarna har fått tusentals lyssningar, både via Itunes, Podcaster och Spotify.

Har du missat våra poddar hittar du alla samlade här.

Stort tack för alla positiva reaktioner poddsatsningen, det har verkligen gett oss blodad tand.

***
Stort grattis Jessica Bjuström, Komm:s vd har under sommaren fyllt 50 år! (jo, det är tydligen sant). I veckan firade hon med champagne och jordgubbstårta på Sveavägen. Mycket trevligt.

***
I dag fredag har Ruben Östlunds film ”The Square” premiär, där vår tids konst-, medie- och reklamvärld sätts under lupp. Jag tycker att filmen är en briljant spegel av vår tid. Många scener drar lite åt Roy Andersson-hållet, men utan att det blir så där ”Roy Anderssonskt” överdrivet.

Byrån Kings AD Daniel Hallberg spelar en cynisk pr-strateg tillsammans med sin kollega, copywritern Martin Sööder. De gör båda riktigt starka prestationer i filmer.

Läs Resumés intervju med Daniel Hallberg och Martin Sööder.

***
På nattduksbordet: ”Dokusåpadrottningen” och entreprenören Anna Bråkenhielms memoarer. Eftersom jag bevakade den svenska tv-branschen på den tiden dokuspåorna och Anna Bråkenhielm erövrade världen ska det bli mycket kul att få läsa om hur hon i efterhand ser på den tiden.

***
Helgens höjdpunkt: Derby, derby, DERBY!

***

Helgens läsning på Resumé: I lördagens #helgintervjun möter du ståuppkomikern Aron Flam som lyckats få starkt genomslag för sin podd, plus göra den rejält lönsam. Han har för övrigt även jämfört Resumés reporter med ”en efterbliven elallergiker från Norrlands inland”.
Dagen efter är det dags för #karriärsöndag med Emma Eriksson som bytt Le Bureau mot Forsman & Bodenfors.