Dela sidan:

Kvällstidningarnas kalla krig, Erfors sorti och byråernas tävlingshets

Metoo-rörelsen har under hösten och vintern haft ett enormt genomslag på såväl mediebranschen som samhället i stort. Det har under #metoo kommit fram många starka vittnesmål från kvinnor som har utsatts för olika typer av sexuella trakasserier och kräkningar. Det är mediernas ansvar att inte dras med i någon ”häxjakt” på förövare som pekas ut anonymt med bristande bevisning. Men det är också mediernas ansvar att granska de allvarliga fall som kommer fram bland vittnesmålen. Resumé har granskat Metros chefredaktör och ansvarige utgivare Staffan Erfors som anklagas för sexuella trakasserier.
***
Veckans mest omtalade text var utan tvekan den ”kärleksförklaring” som Expressens chefredaktör Thomas Mattsson i söndags skrev till Aftonbladet.
Jag och många andra tyckte att texten mer kändes som en krigsförklaring mot Aftonbladet. Visserligen fylld med mycket intressant beskriven tidningshistoria, men ändå med tydligt fokus på Aftonbladets problem genom tiderna.
Jag konstaterarar att det är betydligt enklare för Resumé att få intervjua Thomas Mattsson när det gäller positiva nyheter om Expressen-tv än när det gäller nyheter med potentiellt kritiska frågor.
Resumé försökte under måndagen få intervjua Thomas Mattsson om hur han tänkte kring sina publiceringsbeslut. Till slut, 17.30, fick vi ett mailsvar från Thomas Mattsson där han skriver:
”Man bör inte diskutera pågående publiceringar och särskilt så inte enskildheter i större sammanhang, krönikan summerar ju nästan 200 år av snarast exceptionell tidningshistoria och förklaras nog bäst av sin helhet. Poängen i krönikan var att det vi ser nu har andra sett förr, ända sedan 1830, och gång på gång har sedan Aftonbladet återuppstått som en större och bättre produkt och hur plågsamt det än kan te sig nu för de inblandade så kommer det att ske igen. Det gäller att ha helhetsperspektiv, och inte titta på händelse för händelse eller person för person, när det finns en större kontext.”
Läs mer om kritiken mot Thomas Mattssons text här.

Allra häftigaste kritiken kom från Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg.
Läs Åsa Lindberborgs text här.

”Kärleksförklaringen” avslutades med att Thomas Mattsson i förbifarten namngav två personer på Aftonbladet och Schibsted som är anklagade för trakasserier och kränkningar, utan att visa någon ny bevisning eller argumentation. Vidare spekulerade Thomas Mattsson om att publishern Sofia Olsson Olsén snart skulle lämna tidningen och vilka kandidater som i så fall skulle kunna ta över.
På eftermiddagen dagen efter (måndag) kunde Resumé avslöja att den senaste tiden hårt pressade Sofia Olsson Olsén valt att sjukskriva sig.
Läs texten här.
Sofia Olsson Olséns chef Raoul Grünthal säger så här om sjukskrivningen.
När jag arbetade på Expressen i mitten av 90-talet rådde mycket aggressiv stämning mellan Expressen och Aftonbladet. I modern tid har stämningen mellan kvällstidningsdrakarna varit betydligt bättre. Men det känns nu som om vi åter är på väg in i ett kallt krig mellan tidningarna. Myset som Thomas Mattsson och Aftonbladets förra chefredaktör Jan Helin byggde upp i podden Mattsson & Helin känns avlägset.
Förra gången kriget mellan tidningarna var som kallast slutade det med att Aftonbladet passerade Expressen och blev marknadsledare. Det tog några år innan det nya maktförhållandet etablerat sig och tidningarna kunde ha en mindre spänd och aggressiv relation.
Är dagens bistra klimat en förvarning om att Expressen är på väg att passera Aftonbladet som marknadsledare?
Jag tror att det ligger i farans riktning om inte Aftonbladet får ordning på sitt inre liv och fokuserar på att göra bra journalistik.
***
Mittmedias chefredaktör Daniel Nordström säger i senaste podden Gullberg & Nordström att han tycker att Resumé och Dagens Nyheter gått för hårt åt Sofia Olsson Olsén i vår bevakning av krisen på Aftonbladet. Jag kan bara tala för Resumés räkning – men jag håller inte med. Aftonbladet (”Sveriges primära nyhetskälla” som de själva kallar sig) har uppenbarligen haft stora problem under den senaste tiden. Resumé har rapporterat om problemen och turerna med Dokumentet 2.0 så rättvist vi har kunnat. Vi har verkligen gjort allt för att få tala med Sofia Olsson Olsén och kommunikationsdirektör Fredrik Linden. De valde under förra veckan att göra sig oanträffbara. De flesta reaktioner jag fått från inifrån Aftonbladet tyder inte på att de själva tycker att de blivit orättvist behandlade. Däremot finns det hos många en stor besvikelse på den egna ledningen, inte bara med Sofia Olsson Olsén.
***
Laxen hoppar vidare upp i forsen!
Läs mer här.

***
Är det en naiv förhoppning att Expressen och Aftonbladet under 2018 kommer att konkurrera med journalistik som slår världen med häpnad?
***
Resumé avslöjade i veckan att Bonnier Ventures (före detta Bonnier Growth) går in med elva miljoner kronor i systrarna Hanna Widells och Amanda Schulmans nya företag Daisy Grace.
Läs artiklarna här och här.

***
Resumé krossade förra veckan vårt besöksrekord på nyhetssajten. Hela 453 000 unika besökare skapade 2 257 798 sidvisningar, enligt KIA-index.
Vilket är makalöst starkt för en sajt som nischar sig mot de som jobbar medie- och kommunikationsbranschen. Vår konkurrent Dagens Meda hade runt 100 000 besökare som en jämförelse.
Här blir jag intervjuad av KIA-index chef Peter Mackhé om våra starka siffror.
***
Den mest lästa texten förra vecka var journalisten Jennifer Wegerups känslosamma uppgörelse med sina 24 på kvällspressen. Texten har delats mer än 21 000 gånger bara på Facebook och är i mitt tycke en av den svenska #metoo-rörelsens starkaste dokument.
Läs texten här.
Läs om reaktionerna på texten här.
Resumé har också spelat in speciellt tv-avsnitt med Jennifer Wegerup i vår serie Resumé Insikt Debatt. Se programmet här.
***
Tävlar reklambyråerna för mycket?
Den frågan borrar tv-programmet Resumé Insikt Debatt i. Panelen bestod av Garbergs art director Lotta Mårlind, Honestys vd Walter Naeslund och Regis vd Pia Grahn. Programledare var Resumés redaktör Yasmine Winberg.
Se programmet här.
***
Det ska bli intressant att se hur det fungerar för Offside att låsa in journalistik. Jag tror att det är rätt väg att gå för medier med kvalificerat innehåll som riktar sig mot en nischad publik.
Läs mer här.
***
Kultur i helgen: Bröderna Lejonhjärta på Uppsala stadsteater.
***
Helgens läsning på Resumé: I helgintervjun som publiceras klockan 20.00 i kväll möter du Mitte Blomqvist – reklamstjärnan som sadlade om och gick till startupvärlden. I Karriärsöndag berättar Kajsa Dahlberg Gardiner om hur det kändes att lämna McDonalds efter 30 år för att styra Volvo in i framtiden.