Se till att din pr-byrå har starka relationer

Pr handlar om relationer. Även om vårt digitala samhälle har fått pr-konsulter att arbeta med fler verktyg då kommunikationen sker i fler kanaler, så är en sak beständig – relationerna. Men det finns byråer som saknar kontaktnäten.

Pressmeddelanden utgör inte hela grunden i ett pr-arbete, utan det är en aktivitet som integreras, liksom att sprida ordet om ämnet i sociala medier. Att skapa varaktiga kontakter med olika medier och digitala påverkare är ett måste. Relationer är av yttersta vikt.

Det är inte konstigare än så. De konsulter som har ett brett kontaktnät som de har vårdat, är också en bättre förlängd arm för sina kunder.

Kanske går du just nu i tankarna att välja eller byta en byrå? Tänk då på detta:
Om du är ett företag som vill skapa en buzz i livsmedelsindustrin, fråga din pr-byrå vilka de anser vara de som din historia skapar mest värde för. om de inte kan svara på det så är det fel byrå.

Hur arbetar din nuvarande byrå? Skriver de en text och trycker på sändknappen i deras pressmeddelande-verktyg, och hoppas sedan på att någon ska höra av sig? En bra bra byrå arbetar med sina kontakter och hittar relevanta mottagare, samt tar sig tid att dela sina kunders historier.

Förstår byrån din demografi? Oavsett om det är traditionella eller digitala medier, måste din byrå förstå var, hur och när det är bäst att nå din publik.

Arbetar du med pr-byråns stjärnor? Har du samma team som byrån hade när de pitchade för dig? Du gjorde säkert research om personerna du skulle träffa, se till att din nya pr-kontakt har starka relationer.

 

Källa

johanna.lindskog@lindell.org

NO BRAND’S LAND

Edelmans Earned Brand-undersökning visar att människor belönar eller straffar varumärken beroende på om de delar företagets värderingar eller inte. 14 000 personer deltog i undersökningar spritt över 14 länder. Nästan en fjärdedel av de tillfrågade uppgav att de föredrar att köpa från varumärken som delar deras uppfattning, och är dessutom villiga att betala mer för dessa produkter.

Jag gillar företag som har modet att sig ton och agera. Aktörer inom näringslivet har mycket de kan bidra med till samhällsutvecklingen.

Olika företagvärderingar ser vi alltmer ofta. Det var inte allt för länge sedan Google, Starbucks och Coca-Cola med flera, tog en publik ställning mot president Donald Trumps reseförbud.

Edelmans undersökning visar även att 65 % av de kunder som värdesätter värderingar, inte skulle handla av ett företag som är tyst i frågor som kunderna vill att de ska agera i.

De varumärken som ignorerar viktiga frågor, riskerar helt enkelt att fastna i “NO BRAND’S LAND”, en zon där människor är benägna att bemöta varumärken med likgiltighet.

Bild: Edelman

Här kan du läsa hela undersökningen.

johanna.lindskog@lindell.org

Fredagstips!

Om något verkar för bra för att vara sant, är det förmodligen det. Men kanske är Twitter-kontot @RoguePOTUSStaff ett konto som är på riktigt. Ett anonymt konto som säger sig bestå av anställda inne i Vita Huset, som delar information som omvärlden inte känner till. Enligt kontot är människorna bakom det, personer på olika nivåer i Trumps stab som arbetar för att avslöja hemligheter och missförhållanden.

Rogue POTUS Staff, har på kort tid fått många följare, över 800 000 på Twitter. Men äktheten ifrågasätts av många. Kontot har ännu inte kommit med några konkreta bevis, exempelvis fakta som ingen annan känner till, även om det ibland har varit nära (nära skjuter ju dock ingen hare som bekant). Samtidigt är en annan förklaring att människorna bakom kontot inte vågar avslöja för många detaljer med risk för att bli identifierade.

Det är sunt att vara skeptisk till saker, men oavsett, är det intressant att följa @RoguePOTUSStaff. Vad tror du själv, är kontot äkta?

johanna.lindskog@lindell.org

Data för Instagram

Det sägs att människor kommer ihåg 80 % av vad de ser, 20 % av vad de läser och 10 % av vad de hör.

Instagram växer och är en populär plattform. Många varumärken finns redan där. Men för dig som ännu inte har satsat på Instagram kommer här lite data som kanske får dig att tänka om, och möjligen ändra pr-planen inför hösten.

Här är lite Instagram-data!

  • Bilder med hashtags genererar mer engagemang. (Den optimala siffran är 11 stycken hashtags per bild/video)
  • 38 % fler människor gillar bildar med ansikten än de bilder som är utan.
  • Inlägg som anger platser eller adresser får 79 % högre engagemang.
  • Bilder eller videor som publiceras måndag till fredag får bäst resultat. Måndag är bäst och den optimala tidpunkten enligt Sproutsocial är kl 15:00.
  • 90 % av Interbrands “Top 100 global brands” finns på plattformen
  • 80% av användarna följer minst ett företag på Instagram.
  • Instagram Stories har mer än 250 miljoner aktiva användare dagligen.
  • Bilder genererar 36 % mer engagemang än videor, men vill du posta rörligt material ska du göra det kl 21:00 då de får 34 % mer engagemang än övriga tider.
  • 59 % av 18 till 29-åringar använder Instagram.

2017: Så mycket data genereras varje minut

Domo har släppt för femte år i rad en grafik som visar realtidsdatans utveckling per minut. Förra årets rapport visade att det fanns fler mobila enheter på jorden än människor. Nu, 2017, kommer över hälften av världens webbtrafik från smartphones, och en spaning enligt bolaget är att 6,1 miljarder människor kommer ha tillgång till en smartphone innan 2020.

 

johanna.lindskog@lindell.org