Dela sidan:

Relationer!

Ibland blir jag lite konfunderad när jag träffar pr-rådgivare som saknar nätverk, något som är en grundsten i yrket. De personer som har ett brett kontaktnät som de har vårdat, är också en bättre förlängd arm för det varumärket de jobbar för.

Sociala nätverk betyder mycket. Du kanske tycker att mingel eller event är tråkiga, att det är supertrist att bubbla med kollegor runt kaffemaskinen, men de interaktionerna kan vara avgörande för din framgång. Studier visar att människor hellre gör affärer med en person som de gillar och litar på istället för någon som de ogillar. Inte så konstigt.

De mest framgångsrika människorna brukar ha de bredaste och mest mångsidiga sociala nätverken. Ju mer tid och ansträngning du lägger på att vårda dina sociala nätverk, desto mer framgångsrik kommer du sannolikt att bli.

Det är fredag och solen skiner. Ut och nätverka!

Dela sidan:

Tappa inte talangerna

För inte så länge sedan såg jag i mitt nyhetsflöde på LinkedIn att en koncernchef skrev ilsket om att bolagets talanger lämnade bolaget för att gå till någon av hans konkurrenter. Man kan tänka sig en bättre marknadsföring för bolaget än så.

Vi vill alla bli älskade. Horace vill bli älskad. Du vill bli älskad. Varför känns det då som att du som är ledare blir dumpad så fort en av dina superstjärnor säger upp sig? Du måste fråga dig, vad är det ditt bolag inte ger de talanger som du vill behålla?

Här kommer några potentiella anledningar:

Få utmaningar. Din supertalang vill ha ett utmanande arbete och för den som vill klättra uppför karriärstegen är det viktigt att låta hen veta att det finns ett nästa steg, och vilket det är. Ta reda på vad som verkligen betyder något för de talanger du vill behålla och ge dem det de vill ha, inte vad du tycker de ska ha.

Oengagerad ledare. Att bara erkännande din talangs prestationer enstaka gånger visar inte på äkta engagemang. Offentliga erkännanden är en nödvändighet, men äkta engagemang innebär att man verkligen investerar i någons arbete och karriär.

Att släpa med andra. Är man driven, passionerad och levererar högt är det en mardröm att bli satt i ett team där de andra inte gör någonting.Om en person får dra hela lasset, och hela kollektivet belönas för det blir ni snabbt en mindre på bolaget. Se istället till att identifiera olika prestationer, och sätt mål individuellt snarare än i grupp.

Relationen mellan arbetstagare och arbetsgivare var förut ensidig. En person skulle vara glad att ha ett jobb. Idag vet vi bättre. Se till att ge de som lyfter bolaget allt de behöver för att fortsätta skapa bra resultat.

 

Här hittar du den ursprungliga texten

Dela sidan:

Fyra enkla PR-regler

1. Berätta sanningen
Kan verka självklart, men så det finns några som tummar på sanningen ibland. Fake news eller medvetet vilseleda är inte alls okej. Om du blir ertappad, förlorar mångas förtroende – och vad är en pr-rådgivare värd utan förtroende hos kunder och press?

2. Säg förlåt
Ingen är perfekt, och när du tabbar dig så be om ursäkt. En uppriktigt ursäkt kommer du långt med. Att inte erkänna fel eller ducka kritik får dig inte bara att se skyldig ut, utan också att du verkar okänslig.

3. Säg inte ja bara för att säga ja
Att säga ja bara för att blidka människor är inte alltid en bra idé, särskilt när du inte kan genomföra det du sa ja till. Om dina ord och handlingar inte följs åt, kommer du förlora viktiga relationer och som ni vet är relationer grundstenen i PR.

4. Skvallra inte
Världen är liten och PR-världen är ännu mindre. Sprider du elaka rykten kan du kyssa ditt rykte farväl. Om du inte har något trevligt att säga, säg det inte alls. En väldigt enkel regel.

 

Källa: Forbes

Dela sidan:

Datastrategisk PR – när du inte vill köra på magkänsla

Den senaste tiden har det handlat mycket om data. En del är till och med så arga att de ska lämna Facebook, som de berättar om i statusuppdateringar på just Facebook. Men likväl är de ändå kvar på Facebook och företagets övriga plattformar. Nåja, ni resterande som är kvar på i de sociala medierna kanske vill vässa era insatser med data – skapa innehåll som går att sprida på Facebook, Twitter, Medium och för de som inte längre finns där, via ett sms. Allt är möjligt i den digitala sfären.

Data är en outtömlig källa till berättelser och debattartiklar.

Tre tips hur du använder Datastrategisk PR
Ditt företag har data, inte bara nätjättarna. Du kan exempelvis skapa infografiker som visualiserar siffror och statistik. Varför inte skicka pressmeddelanden som en infografik? Genom datan kan du skapa nyheter och inlägg om just det du vet att dina kunder pratar om.

Nyhetsbrev. Kanske passar det inte vid det valda tillfället att kommunicera om tjänsten eller produkten som du har i ditt publiceringsschema, utan den sociala datan säger något annat? Att aktivt lyssna på din kunds plattformar är avgörande. Kasta inte bort en bra publicering bara för att du är otålig.

Jag gillar att jämföra ny data med gammal data, allt för se att hur väl pr-arbetet har presterat och vad som kan optimeras eller ändras. Poängsätt social data veckovis. Alla aktiviteter och interaktioner har ett värde. Lär dig av dem. På så sätt tappar du aldrig takten.

Dela sidan:

Tre aprilskämt – gick du på dom?

I söndags var det 1 april. Här kommer några av luringar som företag genomförde:

Snapchat
Företaget drev med Facebooks senast data-issue. Snapchat skapade ett filter som placerade ett Facebook-gränssnitt runt ditt foto samt ryska tecken och två likes, en från “Your mum” och den andra från “a bot”.
Om du inte förstår skämtet, så anspelar “a bot” på ryktet att det finns 50 000 ryska bots på Facebook – och som sägs ha använts för att påverka amerikanska valet 2016. ”Your mum” är ett skämt som Snapchat använder för att poängtera att Facebook har en äldre användarbas.
Google
Googles Files Go-team skapade en detektor för dåliga skämt. Files Go är en relativt ny app från Google som är avsedd att hjälpa dig att frigöra utrymme på telefonen genom att använda AI. Files Gos aprilskämt var det att de nu kan även ta bort dåliga skämt som du kan få från familj och vänner. AI används för att bestämma kvaliteten på ett meme lagrad i din telefon. Därefter grupperas dessa till antingen bra eller dåliga skämt som du sen kan radera i ett svep.
Lego
Lego meddelade att de kommer lansera en dammsugare som inte bara plockar upp Lego-bitarna utan också sorterar dem efter färg. Jag kommer köpa den om den blir verklighet!

Här hittar du ursprungliga posten.