En chef är inte alltid en bra ledare

Det är viktigt att företag inser att bara för att någon har en ledande ställning så betyder det nödvändigtvis inte att personen alltid bör fortsätta vara ledare. Många företag lider av dålig självinsikt – man verkar helt enkelt inte kunna känna igen bra ledare från en dålig.

Du kanske går i tankarna att byta jobb efter sommaren eller genomlider just nu många sömnlösa nätter på grund av din nuvarande chef.

Här är några egenskaper hos en chef du bör akta dig för!

Kommunicerar dåligt.
Öppen och transparent kommunikation är en solid grund i ett företag. Chefer som föredrar att hålla information för sig själva istället för att regelbundet interagera med sina anställda är helt enkelt inte lämpade för rollen. I de sällsynta fall då de faktiskt kommunicerar är det vanligtvis i negativ ton. Ett företag som jag tidigare har mött som konsult, klassificerade allt som hemligheter. Istället för att kommunicera öppet med sina anställda, höll man locket på, även i frågor som medarbetarna borde ta del av. Istället uppstod rykten och osäkerhet.

Tar inget ansvar.
Bra chefer tar ansvar för sina handlingar. De mindre lämpade cheferna är dock mer villiga att kasta andra under bussen för att avleda uppmärksamhet från de själva.

Är mer oroade över sin egen karriär än din.
De bästa cheferna fokuserar på andras behov. Därigenom får de ut den bästa prestationen av andra, vilket handlar om produktivt arbete. En ledare är bara lika bra som sitt teams önskan att bli ledd. Ett överflöd av egoism, stolthet och arrogans är inte positiva ledarskapsdrag.

 

Här hittar du den ursprungliga texten.

johanna.lindskog@lindell.org

Travis Kalanick lämnar Uber

Jag trodde det skulle ske tidigare – att Ubers vd Travis Kalanick skulle lämna företaget som han själv byggt till en av världens största och mycket omskrivna företag. Idag, tisdag, tog Kalanick paus från bolaget.

I mars skrev jag att det var bara en tidsfråga innan han skulle lämna Uber. Travis Kalanick högst tveksamma beteende mot anställda och andra människor har lämnat spår. Förutom att folk personligen har drabbats och mått dåligt, satte han också investerarnas pengar i riskzonen, vilket inte är populärt. Risken var stor att aktieägarna skulle välja att rekrytera en annan person till posten som verkställande direktör inom kort. Kanske lämnade han sin plats frivilligt, eller så var det ett krav. Jag tror på det sistnämnda.

Det är inte klart hur länge Kalanick kommer att vara borta från Uber, men företaget signalerar nu en stor förändring, en förändring som som säkerligen var oundviklig efter att historier om sexuella trakasserier, strejkbrytning, systematiskt undvikande av myndigheter vid lagöverträdelser och mycket mer kommit fram.

En ledare i ett bolaget är ansiktet utåt, och utsätter personen bolagets rykte för fara måste man agera. Studier visar att en vd som förskingrat, har ett stötande och kränkande språk eller har ett beteende som svärtar ner företagets anseende, i snitt tar fem år för folk att glömma.

Det är bara en tidsfråga innan vårt rykte är mer värt än pengar. I framtiden kommer vårt digitala avtryck mätas likt ett kreditbetyg och poängsättas. Jag är övertygad om personer som försummar sitt digitala rykte missar viktiga affärsmöjligheter och i värsta fall sätter starka varumärken i gungning.

 

Jag avslutar dagens text med att sia om en till sak. Mark Zuckerberg kommer kandidera för presidentposten. Läs mer här varför jag tror det.

johanna.lindskog@lindell.org

Pr och myter

Många verkar höja på ögonbrynet när de läser nyheter om krisande kommersiella företag som konsulterar pr-byråer om råd. ”Varför lägger företaget pengar på professionella personer som kan pr” är en fråga som kan höras då och då.

Men är det fortfarande verkligen en nyhet att kommunikation och strategiskt pr är något som företag använder sig av? Inte bara vid kriser, väldigt många bolag har team som dagligen arbetar strategiskt med varumärket. Det är dock vanligt idag att många pr-rådgivare som tidigare satt på byråsidan, istället nu sitter på kundsidan. Smarta företag förstår vikten av samla experterna under sitt eget tak tak. Men det finns en förlegad syn på pr som lever kvar. Yrket handlar inte bara om “placera” artiklar eller personer i media som vissa tröttmössor verkar tro. Vi som arbetar med pr är ofta rådgivare, strateger, skribenter och jäkligt bra lyssnare. Vi är det som situationen kräver helt enkelt.

Här är några myter om pr:

”Pr är enkelt. Ni lyfter bara luren, det kan jag också göra.”
Det är som att säga att vem som helst kan bygga ett hus från grunden så länge man kan snickra lite. Resultatet kommer garanterat inte bli lika snyggt, snabbt och felfritt.

”Pr är bra att ha, men inte något nödvändigt.”
De starkaste varumärkena tillämpar pr-strategier som integreras i företagets affär och genomsyrar boalgskulturen. Punkt.

”Pr handlar om pressmeddelanden och presskonferenser.”
Två aktiviteter som många kunder och ledningsgrupper känner till. Allt bör dock inte kommuniceras via pressmeddelanden. Det finns miljoner andra sätt att berätta det ni vill säga och det behöver inte vara så himla komplicerat.

Den enda myten som jag anser fortfarande stämmer är:

”Journalister vill oftast inte ha telefonsamtal från pr-personer.”
Kalla samtal tycker jag ska användas sparsamt. Skicka mail med det du vill förmedla. Antingen är det intressant eller så är det inte det. De proffsigaste journalisterna brukar alltid svara med en enkel motivering, i de båda fallen.

Trevlig måndag! Nu kör vi igång veckan med en pr-spark!

Så blir du lyckligare på jobbet

Jag har tidigare skrivit om dåligt ledarskap och chefer som är rädda för beslut och förändringar. Nu handlar den här texten om vad du själv kan göra för att du ska bli mer lycklig på jobbet. Du är ditt eget varumärke, se till att vårda det och låt ingen stå i vägen för din egen lycka. Alla har vi dåliga dagar men det finns några enkla sätt att skapa en trevligare atmosfär runt dig själv, som i sin tur sannolikt kommer göra dig mer produktiv och skapa möjligheter till olika framgångar. Inc har listat beteenden som du kan tillämpa omgående, här är några av dem:

1. Mät dina framsteg varje dag
Jag gillar att tävla. Det kan vara mot mig själv eller gentemot en konkurrent. Undersökningar visar att vi känner oss lyckligare när vi ser framsteg. Det är inte så konstigt. Om du inte vill tävla, skapa listor och se till att du får alla de punkter avklarade under dagen. Reflektera över dina framsteg och ge dig själv en klapp på axeln.

2. Skapa dina egna ögonblick av glädje
Förväntan ger oss glädje. Skapa något eget som du ser fram emot varje dag på jobbet. Det kan vara att du skippar rävgiftet till kaffet på kontoret och tar dig ut istället för en finkaffe. Vad det än är, den enkla handlingen kommer öka den lycka du förknippar med jobbet.

3. Hjälp en kollega
När vi gör något av medkänsla ökar vi vår lycka. Ny forskning har visat att personer som hjälper sina kollegor är lyckligare på jobbet än de som inte gör det. Det handlar inte om att vara en martyr, utan att istället ta vara på vårt eget interna belöningssystem. Men du ska ju såklart inte äventyra dina egna arbetsuppgifter för att du gör någon annans jobb. Det handlar helt enkelt bara om lite trevlighet.

4. Ignorera ditt arbete (tillfälligt)
Jag hörde alldeles nyligen om en person som varje dag på kontoret spenderade en timme till att göra precis vad hen ville. Våra privata- och arbetsliv flyter oftast ihop. Vissa saker kanske stressar dig medan du är på jobbet. Se till att hantera det istället för att ignorera det när du är inom företagets väggar. Tillåt dig vara en människa med ett liv utanför jobbet. I slutet av dagen spelar ditt jobb och kollegorna en viktig roll i din känsla av personlig lycka.

johanna.lindskog@lindell.org

Uber får ytterligare kritik

Uber är i blåsväder igen. Efter lördagens fruktansvärda terrorattentat i London har kritiken haglat över bolaget. Det som fick många att reagera var bolagets långsamma hantering av att stänga av sin surge pricing-funktion. Funktionen startar automatiskt när efterfrågan är större än antalet tillgängliga bilar i det efterfrågade området. Många andra taxi-bolag erbjöd sig att köra allmänheten bort från det drabbade området gratis, eftersom vissa av tunnelbanestationerna tillfälligt stängdes. I den sociala sfären anklagas Uber nu för att dra nytta av attacken. Tom Elvidge, chef för Uber i London svarade på kritiken och sa att företaget upphävde dynamisk prissättning runt området så snart Uber fick hört talas om händelsen.

En Twitter-användare uppmärksammade dock att tiden mellan attackerna och meddelandet som skickades till deras användare av appen var ungefär två timmar.

Uber meddelade också att personer som använde deras app i närheten av London Bridge på lördagskvällen kommer återbetalats automatiskt. De kommer även dubbla den återbetalda summan som går oavkortat till välgörenhets­evenemanget One Love Manchester. Dock lindrades inte människors ilska och #DeleteUber har åter tagit snurr.

Om du automatiserar dina tjänster eller tidsinställer kommunikation på sociala medier måste du vara beredd att agera snabbt.

Jag har tidigare skrivit om Uber och om deras kontroversiella vd.

johanna.lindskog@lindell.org