Dela sidan:

Chefer som hänger ut de anställda

För en tid sedan satt jag i ett möte med en vd för en pr-byrå. Vi samtalade och kom snabbt in på deras senaste kampanj som hade varit mindre lyckad. En digital kampanj för ett välkänt varumärke som jag var tveksam till, eller egentligen formatet. Kampanjen bestod av extremt långa videor där budskapet levereras sent i filmen. I en digital värld där vi slåss med miljontals andra om folks uppmärksamhet är det inte helt lyckat.

Det mest intressanta är dock inte kampanjen, utan att vd:n helt enkelt höll med om min tes men skyllde på sin personal när jag tog upp frågan om den misslyckade kampanjen. Inte snyggt att hänga ut sin byrå och sina kollegor på det sättet.

Starka ledare tar ansvar och hänger inte ut anställda. När allt kommer omkring är de ytterst ansvariga. När byrån presterar strålande får chefen credd och belöningar, och detsamma gäller när det inte går lika bra. En bra ledare tar ansvar även när något går dåligt och backar alltid sina anställda i motvind.

Dela sidan:

Håll dig borta från nejsägare

Har du någonsin undrat över hur nejsägare kan bli så kraftfulla?

De personerna som alltid ser ett halvtomt glas, de som aldrig ser lösningar och bemöter nya idéer med negativitet och skepticism, de verkar alldeles för ofta få sin vilja igenom. Det är egentligen inte så konstigt. Ny, oprövade idéer gör många nervösa. Att luta sig mot en nejsägare skapar trygghet för stunden. Man slipper sticka ut hakan och ta de jobbiga besluten.

En sak som jag har lärt mig genom åren är att de som alltid säger nej också alltid har en komplicerad pr-plan, en plan som aldrig blir färdig eller är alldeles för luddig. Överdriven planering är också en form av motstånd.

Att faktiskt göra något är så mycket viktigare än den perfekta planen. Alla planer förändras, det vet alla. Planer är inte, och bör inte vara statiska dokument. Börja istället genast att justera dina planer allt eftersom förutsättningarna förändras. Då håller du dem uppdaterade. Så länge du vet vad du vill åstadkomma kommer du att flytta i rätt riktning.

Och nejsägarna då? Håll dig borta från dem. Om du bara omger dig med negativa personer kommer du också slutligen att bli en sådan. Håll dig istället nära människor som jagar sina  drömmar, övervinner sina rädslor och utvecklar sina talanger. Då kommer du att göra detsamma!

Dela sidan:

Så kan du vända kritik

Här är ett exempel på hur du kan omvandla kritik till ett positivt verktyg. En del av KFCs kunder var inte alls nöjda med bolagets pommes frites och klagade digitalt. Denna är från Twitter:

“Dear KFC, No one likes your fries. Yours sincerely, the entire world.”

Istället för att hänga läpp använder KFC nu tweeten i annonser både för print och digitalt, allt för berätta att nu är nya pommes på intåg och att de har lyssnat på kritiken. Kreativt grepp!

Dela sidan:

Brexit-butiken i London

Jag har precis kommit hem från England och det är onekligen Brexit som är det hetaste ämnet i landet. Här är en pr-aktivitet som nådde genom bruset då den genomfördes på ett kreativt sätt.

För en veckas sedan öppande en ”Brexit-butik” i London för att lyfta fram eventuella kommande prisökningar. Butiken lockade med Black Friday-erbjudandet ”Worst Deal Ever”.

I butiken staplades varor som exempelvis “Green Giant Prices” och “I Can’t Believe the Price of this Butter”. Dock lämnades en del hyllor avsiktligt tomma och speciellt öde var läkemedelshyllorna, då importerade läkemedel tros blir en bristvara.

Bakom affären står gräsrotsrörelsen People`s Vote och är en del i deras kampanj för att genomföra en andra folkomröstning om Brexit, trots att Theresa May uteslutit utsikterna till det.

 

Dela sidan:

Ikväll är det dags för Spinn!

Ikväll koras Sveriges bästa pr-kampanjer! Jag har fått äran att sitta i årets jury, och vet att det därför kommer bli en sprakande kväll full av fantastiskt kommunikationsarbete när vinnarna presenteras.

Hoppas vi ses ikväll!

De nominerade är:

Årets business to business
Bredda bilden – Teknikföretagen, Volontaire
Interaktion För Svenskar (IFS) – Lernia, Juno PR
PU:REST – IVL Svenska Miljöinstitutet, BCW
Swedbank rivstart – Swedbank, Swedbank External Communication
The Lost Typography of Bauhaus – Adobe, Abby Priest
De tysta entreprenörerna – Danske Bank

Årets content marketing
Allt Utom Matchen – Unibet, BCW
Birthual Reality – Gjensidige Försäkring, FLB Europa
Bredda Bilden – Teknikföretagen, Volontaire
En annan Anna – Assistans för dig, Kärnhuset
En MissLyckad webbserie – Länsförsäkringar, Stendahls
Glashuset i öknen – Guardian Glass, Graviz
Grönsaksmålet – Odlarna.se, mplusm

Årets influencerkampanj
#MissLyckad – Länsförsäkringar, Stendahls
Allt Utom Matchen – Unibet, BCW
Berg flyttar ut – Svenska Spel, Jung Relations
Björn Ranelid spelade Ruzzle och skrev bok – MAG Interactive, Jung Relations
Funny friends of Fanta – Fanta, Isobar/Carat

Årets innovationskampanj
Brithual Reality – Gjensidige Försäkring, FLB Europa
D.EW. & A brew – Nigab, Spotlight
PU:REST – IVL Svenska Miljöinstitutet, Nya Carnegiebryggeriet och Carlsberg Sverige, BCW
The Cabin Cure – Visit Sweden, Prime Weber Shandwick
The Raoul Wallenberg Algorithm – Raoul Wallenberg Academy, Gullers Grupp
The World ́s Most Boring Billboard – Sioo:x, Stendahls
Unspoil Me – Samsung, Wenderfalck

Årets integrerade kampanj
Fotboll utan Fylla – IQ, IQ
MAX första restaurang – MAX Burgers, JMWGolin
Om jag var socialminister – Barncancerfonden, Narva Communications
Ord från verkligheten – Mind, Wenderfalck
Språkstöd – Fastighetsbyrån, Wenderfalck/Forsman & Bodenfors
The Lost Typography of Bauhaus – Adobe, Abby Priest
The Raoul Wallenberg Algorithm – Raoul Wallenberg Academy, Gullers Grupp

Årets konsumentkampanj
Berg flyttar ut – Svenska Spel, Jung Relations
Janne Walk – Svenska Spel/ Oddset, Perfect Fools
Matchen mot mobbning – Swedbank, Prime Weber Shandwick
Surfbältet – Tele2 Sverige, Prime Weber Shandwick
Unspoil Me – Samsung, Wenderfalck

Årets non-profit
Gatuprat – Faktum, Perfect Fools
Om jag var socialminister – Barncancerfonden, Narva Communications
Ord från verkligheten – Mind, Wenderfalck
S.O.C Hör Du Mig? – Maskrosbarn, The Motor/Maskrosbarn
Skänk en tanke – Cancerfonden, Wenderfalck
Stoppa skitsnacket – Locker Room Talk/ Nõberu of Sweden, Beyond Communication
The Raoul Wallenberg Algorithm – Raoul Wallenberg Academy, Gullers Grupp

Årets sociala medierkampanj
Allt Utom Matchen – Unibet, BCW
Ord från verkligheten – Mind, Wenderfalck
Said By Retards – Gil, Stendahls
The Raoul Wallenberg Algorithm – Raoul Wallenberg Academy, Gullers Grupp
Värnpliktsboten – Rekryteringsmyndigheten, FamiljenPangea

Årets samhällsinformationskampanj
Fotboll utan fylla – IQ, IQ
PU:REST – IVL Svenska Miljöinstitutet, Nya Carnegiebryggeriet och Carlsberg Sverige, BCW Värnpliktsboten – Rekryteringsmyndigheten, FamiljenPangea

Årets varumärkesbyggare
Henke & Shoulders – Procter & Gamble, Jung Relations
Jagärlärare – Södertörns Högskola, Gullers Grupp Norrlands Ljus – Spendrups, FLB Europa
Sveriges godaste burgarkedja – MAX Burgers, JMWGolin
Varumärket Teknik – Teknikföretagen, Volontaire
Vi gör skillnad – Vårdföretagarna, Gullers Grupp

Årets bästa PR-kampanj
Frihetskapital – Länsförsäkringar AB, Rippler Communications
Om jag var socialminister – Barncancerfonden, Narva Communications
PU:REST – IVL Svenska Miljöinstitutet, Nya Carnegiebryggeriet och Carlsberg Sverige, BCW
The Raoul Wallenberg Algorithm – Raol Wallenberg Academy, Gullers Grupp
Unspoil Me – Samsung, Wenderfalck

Årets kund
Katarina Klingberg, Arla Foods
Malin Selander, Tele2 Sverige
Marita Wengelin, Max Burgers

Årets rookie
Calle Lindholm, Jung Relations
Jonas Persson, JMWGolin
Katharina Sand, Wenderfalck

Källa: Spinn