Dela sidan:

Tre saker som gör en PR-konsult sur

Då och då stöter jag på publiceringar på internet innehållande punkter om vad journalister ogillar med pr-konsulter. Nu är jag kanske en dysterkvist som tänder en moteld mot en yrkeskår som vi dagligen jobbar med, men jag gjorde en snabb spaning bland mina branschkollegor. Här är tre exempel på händelser som gjorde de sura:

Punkt ett.
Gör en intervju för att sedan gå in i en lång tystnad, alternativt aldrig hör av sig igen. Det är resurskrävande att ordna med intervjuer. Kan du som journalist av någon anledning inte skriva artikeln som var tänkt ursprungligen, hör av dig och berätta det, det är helt ok.

Punkt två.
Tackar ja till intervju, dyker inte upp, bokar inte av och svarar därefter inte på telefon, mail eller sms. Hör inte heller av sig senare. Man blir på riktigt orolig att det hänt något allvarligt som en olycka.

Punkt tre.
Tackar nej till en story, men skriver den iallafall samma dag som sin egen.

Ovan är några frustrerande händelser och visar på oprofessionellt bemötande, var sig man är journalist eller har ett annat yrke. Allt handlar om att vårda relationer både på jobbet och privat. Var proffsig och behandla andra med respekt.

Dela sidan:

Infografik: Instagram 2018

Instagram har sedan starten 2010 vuxit, med över 500 miljoner dagliga aktiva användare och över en miljard aktiva användare varje månad.

Facebooks grundare Mark Zuckerberg, köpte den sociala plattformen för 1 miljard dollar, 18 månader efter första lanseringen. Plattformen har sedan dess vuxit sedan förvärvet.

Att etablera en närvaro på Instagram kan vara fördelaktigt för ditt bolag. Under det senaste året har Instagram lagt till ett antal verktyg specifikt för företag, exempelvis analys och shopping direkt i appen.

Siffror för Instagram:

  • Instagram har mer än 1 miljard aktiva användare per månad.
  • Den typiska användaren spenderar i genomsnitt 55 minuter per dag på Instagram.
  • Användarnas engagemang är 58 gånger större på Instagram jämfört med Facebook och engagemanget per följare är 120 gånger större jämfört med Twitter.
  • Instagram har för närvarande över 25 miljoner aktiva företagsprofiler.
  • 72 procent av Instagramanvändarna har köpt en produkt som de såg annonserades på appen.

Här är en Infografik från Make a Video Hub som visar mer data om Instagram:

 

Här hittar du den ursprungliga texten.

 

Dela sidan:

Agera med eftertanke

Förmodligen har det skrivna ordet aldrig varit lika kraftfullt som nu. De digitala plattformarna ger oss möjlighet att prata med miljoner människor världen över när vi känner för det. Tillsammans med streamingteknik delar talet samma makt som det skrivna ordet.

Vi är privilegierade och bor i ett land där i stort sett allt är tillåtet att säga inom lagens gränser, men ibland är det helt enkelt klokt att vara tyst. Teslas vd Elon Musk lärde sig det, och kanske kan hans läxa komma till nytta för andra – tänk två gånger innan du säger något. Timing är lika viktigt som innehåll och kanaler. Ibland är kommunikation inte lösningen, att agera strategiskt är minst lika viktigt. Och att agera med eftertanke är guld värt.

Teslas vd twittrade marknadspåverkande information, som därefter tvingade honom av posten som styrelseordförande för bolaget.

“Am considering taking Tesla private at $420. Funding secured” skrev Musk på sitt konto den 7 augusti, som har fler än tjugo miljoner följare. Uttalandet fick oanande konsekvenser för Musk, då det inte fanns något som backade upp planen med privatiseringen. Musk ångrade sin tweet, men för sent. Skadan var redan gjord.

Dela sidan:

Utforska sociala mediers universum

Sociala medier har uppnått oöverträffad användarutveckling över hela världen. Nästan alla som har smartphone är registrerade på minst en social plattform, det kan vara YouTube, Facebook eller Twitter. Varje månad besöker miljontals användare dessa appar och visar hur världen har vuxit för att vara beroende av denna relativt nya teknikform. Infografiken här nedan, skapad av Visualcapitalist, ger en inblick i några av de mest populära sociala medierna i 2018:

(Klicka på grafiken för en större bild)

 

Ursprunglig text hittar du här.

Dela sidan:

Två gamla och två nya kunskaper ett PR-proffs bör kunna

En pr-rådgivares jobb handlar inte bara om att förpacka kundens eller bolaget historia till journalister på gammelmedia. Dagens medier inkluderar även YouTubers, Instagramers, bloggare med flera som har makt att påverka. För att behålla en status som PR-expert måste vi branschkollegor kontinuerligt uppdatera och vässa våra färdigheter.

Det finns inte direkt någon brist på utmaningar i branschen. Tvärtom, det här är ingen räkmacka. Tekniken fortsätter att utvecklas och du kan nästan känna AI:t andas dig i nacken (Det finns faktiskt några som är rädda för AI i branschen. Det är de som bara skriver pressreleaser)

Här är två gamla och två nya kunskaper ett PR-proffs bör kunna hantera:
GAMMAL: Förenkla
Konsten att förenkla komplexitet och göra den förståelig är guld värd i en värld som snurrar snabbt och där tid för uppmärksamhet är knapp.
GAMMAL: Identifiera din målgrupp
Vem ska du prata med? När du vet det, kan du lättare veta via kanaler du når personen(erna)
NY: Flexibel disruption. Vem vill fortfarande läsa ett pressmeddelande och vem vill hellre läsa en tweet? Ska tweeten publiceras kl. 07 eller 19? Du måste vara flexibel och kunnig nog för att anpassa kommunikationen till reporterns eller influencerns individuella vanor.
NY: Bryt strukturer och regler
Om du kan anpassa dig till mottagaren och visa att du förstår vad publiken gör och vill ha, kommer den vara mer benägen att ge dig uppmärksamhet. Var beredd att följa din instinkt, inte föråldrade regler på vad som är kutym eller inte. Gamla förhållningsregler behöver brytas.

 

 

Här hittar du de ursprungliga skillsen.