Infografik: Vad du ska undvika att äta inför en presentation

Är det dags för en presentation, eller har du viktig pitch som du är nervös inför? Det är inte ovanligt att få knutar i magen när man talar inför ett rum fullt av människor. Men det finns många sätt att lindra obehaget. Här är en lista på mat som du ska välja, eller framförallt det du ska undvika. Koffein, feta livsmedel och ja, alkohol är bland de saker som är bäst att undvika för att ditt framträdande inte ska bli minnesvärt av fel skäl.

Här är Ethos3s lista över vad du (inte) ska äta före en presentation:

Infografik: Ethos3.com

Infografik: Ethos3.com

Gör din vd synlig och bygg förtroende

PR Daily har jämfört rapporterna Edelman Trust Barometer och Gatehouse State of the Sector och ställt dessa rapporter bredvid varandra. Vid jämförelsen dyker det upp en del intressant data.

Edelmans årliga Trust Barometer visar att förtroendet för vd:ar är på den lägsta nivå någonsin, 37 procent. Det är ett fall med 12 procentenheter under det senaste året.

När det gäller Gatehouse rapport säger den att ledare i företag har starka kommunikationsförmågor men har en begränsad synlighet.

Insikter från dessa två rapporter är att pr-ansvariga måste fokusera på att göra sina ledare mer synliga och tillgängliga. Det är dags att inte bara presentera vd:ar i olika kommunikativa texter, utan också att få dem att delta – vilket är ett av de enklaste sätten att bygga förtroende internt. En ledare som deltar sätter sig på samma nivå som sina anställda, vilket medför förändringar och uppmärksamhet åt både problem och lösningar. Genom att göra bolagets ledare mer tillgänglig och synlig kan du som pr-ansvarig öka medarbetarnas förtroende för honom eller henne.

Ett varumärke bygger man inifrån och ut, och en avgörande byggsten är att bolagets anställda litar på sina ledare och känner att ledarna är åtkomliga och synliga.

johanna.lindskog@lindell.org

Här hittar du PR Dailys artikel.

Positiv företagskultur byggs inte med pingisbord

Nu är påskledigheten över för många och kanske har du som sitter i företagsledningen legat sömnlös och tänkt på hur du ska förändra företagskulturen. För både du och jag vet att det är viktigt att vårda sina anställda. Om det inte görs riskerar ni att era vassaste anställda byter arbetsplats. Det är olyckligt av många skäl, och inte bra pr för bolaget.

Alla företag som vill attrahera och behålla de bästa stjärnorna vet att en bra företagskultur är ett måste. Tyvärr tänker inte många organisationer långsiktigt utan tror att med några snabba medel förändra företagets kultur i samma sekund som de:

  1. Hänger upp en en gigantisk tavla som lyder: ”Work hard. Play hard” eller “Get shit done”.
  2. Införskaffar ett pingisbord.
  3. Byter ut kaffebryggaren till en schysst kaffemaskin som även skummar mjölken.

Långsiktigt arbete med att förändra företagskulturen är att föredra. Här är tre punkter som är viktiga:

  1. Främja mångfald och delaktighet på alla nivåer i företaget.
  2. Erkänn och uppskatta anställda som efterlever företagets värderingar.
  3. Ta vara på, och dela, anställdas insikter och berättelser som i själ och hjärta fångar vad företaget gör.

 

Här hittar du den ursprungliga texten.

johanna.lindskog@lindell.org

Utmaningar för nutidens pr-konsult

En vän berättade häromdagen om en fjärran tid, då han jobbade som journalist och tog emot pressmeddelande som faxades, som sedan prydligt blev sorterade i två högar. En bunt med intressanta nyheter och en hög bunt som hamnade direkt i papperskorgen. Tänk dig dåtidens pr-konsult som hade en medielista med 100 stycken kontakter som var och en skulle bli kontaktade via fax och långa telefonnummer som skulle knappas in. Puh! Fanns det kortnummer som kunde lagras på maskinen, någon som vet?

Nu går det betydligt snabbare, men även om nu tusentals kontakter i en medialista kan bli kontaktade med ett enda knapptryck, har snabbheten medfört några utmaningar för oss i pr-branschen. Här är några:

Hantera kriser på kort tid.
Borta är de dagar då du hade tid att förbereda ett uttalande i samband med en kris. Timmar har komprimerats till minuter. En krisplan är nödvändig att ha förberett i förväg, och agerande och kommunikation måste ske med eftertanke. Varumärken får ofta inte en andra chans att göra rätt. En dom av konsumenterna i sociala medier kan ske snabbt och kraftfullt.

Inget är hemligt.
Förr gick det att exempelvis produktutveckla över en längre tid och när lanseringsdagen äntligen kom blev produkten förhoppningsvis en succé. Nu, i den digitala eran, är det svårt att hålla vissa affärshemligheter hemliga. Det som kommuniceras internt kommer förmodligen också läcka externt. Omfamna transparens.

Publicering.
Det är lättare än någonsin för ett företag att publicera via plattformar som exempelvis LinkedIn eller genom sin egen blogg. Dagens pr-konsult måste dock se till att företaget har rätt ton i sin kommunikation. Genom att använda plattformar på rätt sätt, kan företag nå relevant publik och positionera sig på vald marknad.

Källa: PR Daily

johanna.lindskog@lindell.org

Osmaklig kampanj av Åhléns City

Fredagens terrorattentat känns fortfarande väldigt nära och vetskapen om att allt kan ändras på några minuter är en påfallande känsla som infinner sig. Det är svårt att tänka sig att världen fortsätter att snurra efter denna händelse. Men att den gör det blev extra påtagligt när Åhléns City, som fick sin fasad skadad genom terrorattentatet, skickade ut ett nyhetsbrev. I brevet informerar de om att de har utförsäljning av de rökskadade produkterna på söndag och har därmed rabatterat varorna med 50 procent.

Jag har inte någon större insikt i bolaget, men jag förmodar att Åhléns så som alla bolag har försäkringar som täcker skador av olika slag. Är det här verkligen ett genomtänkt beslut av marknadsavdelningen eller kanske rentav av en oemotsagt överordnad?

Hade bolaget kommunicerat i sitt brev att intäkterna skulle gå till att bygga en säkrare plats utanför varuhuset eller tagit annat samhällsansvar för att hedra de offer – hade jag mottagit brevet på ett helt annat sätt. Nu blir det osmakligt. Och jag undrar också vem som vill köpa varor som är märkta med fyra förlorade människoliv?

Jag förstår att Åhlens inte har uppsåt att profitera på attentatet, men att bara ett dygn efter händelsen aktivera en sån här kampanj kan inte bli rätt.

Terror ska inte hålla tillbaka samhället. Men att göra ett nyhetsbrev med lockande rabatt-priser var varken smakligt, medkännande eller eftertänksamt.

(Åhléns har i skrivande stund bett om ursäkt på deras hemsida.)

IMG_3271