Dela sidan:

Sociala mediers kraft och dess fläckar

Ett par i Kalifornien startade 16 juni en insamling i Kalifornien för att hjälpa familjer att bli återförenade med sina barn efter att separerats vid USA:s gräns. Insamlingen startades av Charlotte och Dave Willner med målet att nå 2 000 dollar. Insamlingen har gått rasande fort och är uppe nu över 20 miljoner dollar. Mark Zuckerberg och Sheryl Sandberg är några av donatorerna.

Läs mer om insamlingen här

Men det finns saker som är mindre bra med sociala mediers kraft.
Internet har gett oss så mycket frihet. Vi har alla en digital röst via de digitala plattformarna, som Facebook, Twitter och Snapchat. Dock finns det en hel del som inte riktigt vet hur man använder den rösten rätt än. Fotbollsförbundet gjorde som många vet en polisanmälan mot de hot och hat som Jimmy Durmaz fick motta efter helgens match mot Tyskland. Vi alla har möjlighet att säga vad vi tycker digitalt och därmed känna oss hörda. En starkt kraft och känsla, men hot och hat är inte ok bara för att du har möjlighet att utrycka dig.

Dela sidan:

Fem egenskaper som framtidens ledare behöver ha

Här här fem egenskaper framtidens ledare behöver besitta för att skapa en mer hållbar, inkluderande och välmående framtid.

Se den stora bilden. Nu- och framtidens ledare behöver ha förmåga att söka efter och skapa ett värde till alla intressenter samtidigt. Ett företags ekosystem inkluderar aktieägare, anställda, kunder, leverantörer, och samhället. Ledaren måste kunna förutse påverkan av sina åtgärder och agera strategiskt och proaktivt för att engagera alla intressenter för en gemensam resa framåt.

Lyssna. Att verkligen engagera sig för intressenterna innebär möjlighet att lyssna vilket innebär att öppna sig, släppa förutbestämda idéer, ansluta sig till andra och ta till vara på allas röster och bidrag. Stora innovationer kan komma från en underleverantör, en anställd som inte hörs högst, eller oftast eller kanske en familjemedlem. En framgångsrik framtida ledare måste helt enkelt vara mottaglig.

Äkthet. Ledare måste kunna följa sin intuition med tydlighet och självförtroende. Var och en av oss är unika och vi har alla ett kraftfullt autentiskt jag. När vi agerar med äkthet blir också vår intuition tydlig. Låter det fluffigt? Var dig själv helt enkelt och sopa undan eventuella fördomar som skapar hinder.

Mod. Tydlig intuition kommer att vara nödvändig för att se vägen framåt i en värld där tekniken ändras ideligen; klimatförändringar, demografi och tillgänglihet av resurser. Radika beslut som förändrar företagets resa kommer säkerligen behövas göras, då behövs mod och en ny strategi.

Ödmjukhet. Den komplexa världen vi lever i, är en värld med flera röster. En stor majoritet av befolkningen har tillgång till internet och kan engagera, skapa och göras sina åsikter hörda. Vår värld står inför flera enorma utmaningar som fattigdom, klimatförändringar, utanförskap, ojämställdhet och krig. Lösningar kräver deltagande och ansvarsfullt beteende. En framgångsrik ledare måste vara en projektledare, koreograf och en facilitator som drivs av ett högre syfte.

 

Läs den ursprungliga texten här

Dela sidan:

Ny funktion, shoppa i Instagram Stories

Igår expanderade Instagram sin shoppingupplevelse från feeden till Instagram Stories. Instagram är inte bara en plats där folk får inspiration, det är numera också en shoppingplats. När du nu ser en sticker med en shoppingkasse-ikon kan du trycka på den för att få mer information om produkten, och klicka dig vidare till butiken där den säljs.

Sedan tidigare har människor runt om i världen kunnat handla från varumärken som Adidas och Louis Vuitton, något som nu alltså går att göra även i Stories.

En färsk undersökning visar att användarna på Instagram ofta tittar på Stories för att hålla sig ajour med de varumärken som de gillar – och de är många. Dagligen använder 300 miljoner människor stories.

Kanske en ny säljkanal för din kund eller varumärke när funktionen kommer till Sverige?

Dela sidan:

Dålig kommunikation ignoreras internt

God kommunikation är väsentlig för företagets framgång. Oavsett om du är vd, chef eller helt enkelt i en position där du behöver kommunicera information till anställda, är det viktigt att göra det på ett engagerande sätt. Med fel kommunikationskanaler, felaktig tonalitet eller dålig timing kan innebära att din kommunikation ignoreras eller ännu värre. mottas på fel sätt.

Anställda ser bolagets ledare på presskonferenser, i streamade tal och i media. Men ibland verkar det dock som att det finns en tjock mur mellan ledaren och bolagets anställda.

Här är tre faktorer som kan påverka en chefs kommunikation negativt:

1. Innehåll som är torrt eller inte passar deras röst. De flesta är mer benägna att relatera till chefer som kommunicerar med en personlig och övertygande röst.

2. Kanalerna som hen använder är fel. Alla kommer inte att vara engagerade av ledarens senaste tal – men kanske kan de uppmärksamma en kort ljudfil eller video på Instagram eller via sms.

3. Negligerar mediabilden. Har bolaget många omskrivna skandaler i nyhetsflödet är förtroendet naggat i kanten. Pr-ansvariga på bolaget måste proaktivt arbeta med person-pr för att skydda sina ledares rykte.

Ursprunglig källa

Dela sidan:

Tänk på vad du twittrar

Minns ni serien Roseanne från 80 och 90-talet? Den har gjort comeback i USA och har dragit miljoner med tittare. Men en rasistisk tweet från seriens stjärna, Roseanne Barr, har lett till att ABC lägger ner den populära showen omedelbart.

Tweeten som Barr twittrade var rasistisk och var riktad mot den före detta rådgivaren till vita huset – Valerie Jarrett.

Barr twittrade detta:
”Muslim brotherhood & planet of the apes had a baby = vj”

ABC meddelade snabbt att showen är inställd och tar avstånd från skådespelaren då hon strider mot deras värderingar. Några som stöder bolagets beslut är Disnyes vd Bob Iger som kort efter twittrade:
“There was only one thing to do here, and that was the right thing.”

Sociala medier för med sig en mängd nya perspektiv i samhället. Rasism och odemokratiska åsikter kommer upp till ytan, på gott och ont. Alla som är aktiva i sociala medier har idag anledning att fundera på om de är privatpersoner, eller offentliga representanter för sitt företag. Med den spridningskraft som digitala kanaler har lutar det troligen åt det sistnämnda. Du som anställd representerar alltid det företag du är anställd av, vare sig du vill eller inte, och oavsett om du angett att tweetsen du skrivit är dina egna åsikter.