Dela sidan:

Trevliga är oftast mer kompetenta

Det finns trevliga personer i branschen och tyvärr de mindre trevliga. De otrevliga typerna är stöpta i samma form. De väljer medvetet en kantig och aggressiv attityd för att uppfattas som kompetenta. Det brukar nästan alltid visa sig vara tvärtom. De trevliga är vassa på sitt jobb och de otrevliga är det inte, snarare brukar de oftast vara bättre på att prata om sitt jobb än att utföra det.

Här kommer fyra tips till dig eller kollegan för att få en mjukare framtoning.

Var schysst
Ingen vill jobba med en oschysst person. Behandla helt enkelt andra som du vill behandlad själv. Prata inte illa om kollegor eller kunder. Jag har förvånansvärt ofta träffat nya bekantskaper som väldigt snabbt tar chansen att säga mindre smickrande ord om deras arbetsgivare eller kunder. Det är inte proffsigt.
Var lätt att arbeta med
Varför skulle du vilja arbeta med någon som är svår och som hela tiden vill utmana och sätta dit dig? Jag menar inte att du ska bli en ja-sägare bara för att verka schysst. Du ska fortsätta vara en grym rådgivare i kundens pr-arbete, men istället för att säga nej till “dåliga” idéer kan du försöka komma med lösningar. Det gäller även i dina relationer till kollegor. Var inte en trist idé-dödare!
Var en bra lyssnare
Du har säkert en vän eller familjemedlem som är en bra lyssnare. Inspireras av det och applicera det på dina kunder. Ibland vill kunden lätta sitt hjärta, inte bara om marknadsföringsstrategier, utan även om bolaget i stort. Här kan du få enorma insikter som kan hjälpa dig i ditt fortsatta arbete för varumärket. En bra vän lyssnar, detsamma gäller för pr-rådgivaren.
Känn empati
Vad är kundens passion och vad är det som gör att de blir riktigt arga? Genom att lyssna och visa empati kommer du förbättra ditt arbete för kunden, och du kommer samtidigt veta vad du ska undvika och vad du ska uppmuntra.

Dela sidan:

Har din byrå byråsjukan?

Förra veckan träffade jag en gammal kollega som likt mig själv jobbat olika vändor på byråsidan och kundsidan och som just nu befinner sig på kundsidan.

En intressant tanke hon delade med sig av, var att några byråer hon har träffat lider av byråssjukan. Det vill säga, “jag-jobbar-på-byrå-och-då-vet-jag-alltså-mer-än-min-kund”.

Min föredetta kollega har jobbat länge inom pr, i drygt tjugo år. Förra veckan satt hon i ett pitchmöte med en byrå som berättade för henne hur pr fungerar. Det trista är att det är en etablerad byrå som borde veta att man bör kolla upp sina potentiella nya kunder.

Om det är något som jag har har lärt mig genom åren så är det att aldrig ha låga förväntningar på kundens erfarenheter och kunskap. Det kan gå väldigt snabbt i vändorna, din kund kan mycket väl bli din chef eller kollega imorgon.

Det är viktigt att vårda sina relationer och tänka långsiktigt.

Dela sidan:

#LadyDoritos – en krispig viral snackis

PepsiCo började veckan med att “lansera” chips för kvinnor – LadyDorito. Historien började i en intervju där Indra Nooy, vd för PepsiCo berättade att kvinnor inte gillar att äta chipssmulor.

Journalisten ber Nooyi att berätta skillnaden mellan hur män och kvinnor äter sina chips. Svaren som följer har blivit virala och LadyDorito lanserades därmed effektivt över hela världen.

Nooyi menar att män och speciellt unga killar älskar sina Doritos och att de slickar sina fingrar. När de endast har smulorna kvar på botten i påsen, häller de dem i munnen för att inte gå miste av den goda smaken, och fortsätter förklara att kvinnor skulle älska att göra detsamma, men det gör det inte för de gillar inte att prassla påsen för högt offentligt. Och de slickar inte sina fingrar eller häller de kvarvarande smulorna i munnen.

Nooyi säger också i intervjun att de är i full färd med att lansera olika förpackningar för kvinnor, till exempel en påse som passar i handväskan för kvinnor älskar att bära med sig snacks.

Den digitala massan har inte varit nådig, och PepsiCo fick snabbt gå ut och dementerade chips avsedda för kvinnor med förklaringen att allt var ett missförstånd.

 

 

johanna.lindskog@lindell.org

Dela sidan:

Super Bowl-reklamen som gick fel

Vid det här laget har de flesta av oss redan hunnit se många av de roligaste reklamfilmerna från Super Bowl 2018. Humorn har helt klart stått i fokus för årets påkostade filmer, men precis som förra året, har de sociala och ansvarstagande sociala budskapen också varit viktiga för många varumärken att föra fram.

Men det är inte alltid en film under Super Bowl går som det är planerat. Biltillverkaren Dodge, kända för att bygga kraftfulla muskelbilar sände reklamfilmen “Built to serve”.

Filmen visar människor, varvat med bilar, allt med en voice over från Martin Luther King Jr:s på pricken 50 år gamla predikan “The Drum Major Instinct”. Reaktionerna lät inte sig vänta. Förutom att Dodge uppenbarligen inte hade tillstånd att använda Kings predikan kommersiellt tycker många det är smaklöst att sälja pickups med draghjälp av medborgarrättskämpen King. Ungefär som att någon i Sverige skulle sälja folköl med hjälp av Astrid Lindgren.  Något som Dodge även har missat är att King i sin predikan uppmanar människor att inte spendera sina pengar på bilar.

Martin Luther King Jr:s dotter Bernice King har också uttalat sig, och bad marknadsförare att behandla ikoniska fraser med eftertanke, och inte blanda socialt ansvar med försäljning.

 

johanna.lindskog@lindell.org

 

 

Dela sidan:

Kamprad – Sveriges största entreprenör

I helgen gick Ingvar Kamprad ur tiden. Mannen som satte Sverige på kartan globalt. Att bygga ett varumärke handlar om att visa upp vem du är och betona vad du vill bli ihågkommen för. Det har varit många reaktioner världen över på Kamprads bortgång, New York Times skriver till exempel att Kamprad var “One of the most successful entrepreneurs in Sweden’s history”.

Jag fick chansen att hälsa på Ingvar Kamprad för 10 år sedan och han var precis som jag trodde, en väldigt trevlig person. Hur han var privat vet jag väldigt lite om, men utåt sett var han högst medveten om vilken bild han förmedlade till folk. Han var den hårt arbetande smålänningen som kom från ingenstans. Hur rik han än blev, var det den sparsamma och snåla sidan han visade utåt. Uppskattningsvis var Kamprad värd över 600 miljarder kronor, men det märktes knappast.

Ingvar Kamprad var en superentreprenör som hade stenkoll på sina varumärken. Nu får han istället möblera himlen, och vi som är kvar får sakna och hedra hans otroliga sinne för affärer.