Facebook lanserar ett kriscentrum

Företag som tjänar allmänheten i en tid av behov skapar ett värde och visar att de tar ansvar för hur de påverkar samhället, i detta fall ett socialt perspektiv. För några dagar sedan lanserade Facebook sitt Crisis Response. Det är en plats där människor kan hitta information om aktuella kriser och få tillgång till deras krishanteringsverktyg som Safety Check och andra funktioner för att reagera på tragedier och naturkatastrofer på ett samlat ställe. Användare kan där kunna läsa relaterade nyhetsartiklar, videoklipp och bilder, men också stödja insamlingar för förnödenheter samt skapa egna hjälpinsatser.

Kriscentret är ett steg i utvecklingen av Facebooks Safety Check som introducerades första gången 2014. Det användes i större skala 2015 vid en jordbävning i Nepal och efterföljande år beslutades det att plattformen Safety Check skulle bli en automatiserad tjänst som aktiveras då ett antal personer publicerar inlägg om en kris.

När är en kris inträffar vill den sociala plattformen sammanföra vänner och familj så de snabbt kan veta om deras kontakter är säkra och få information. Men systemet vill också skapa möjligheter för att användarna tillsammans kan hjälpa samhällen till återhämtning.

Läs mer här

johanna.lindskog@lindell.org

Utvecklas eller försvinn

Det här omslaget från tidningen Forbes är från 2007, en tid då Nokia var kung på mobiltelefonmarknaden. Nu är det finska företaget inte längre herre på täppan, långt ifrån. Det visar hur innovation kan förändra spelet på ett ögonblick. Nokia fick sig en törn när Apple lanserade iPhone för tio år sedan.

Så här sa Nokias dåvarande vd om Apples lansering av sin telefon:

”I don’t think that what we have seen so far (from Apple) is something that would anyway necessitate us changing our thinking when it comes to openness, our software and business approach”.

Hey, var det någon som sa famous last words?

Ett annat företag som som så sent som förra veckan uttalade sig om en konkurrent är Volkswagen. Volkswagen tycker inte att Tesla är ett hot och planerar att hålla fast vid dieselmotorer. Vd:n Mattias Müller säger att dieselmotorn har en bra framtid och de kommer att fortsätta utveckla dieselbilar.

Just nu är Tesla en liten spelare jämfört med Volkswagen som är världens största bilmärke. Det 80-åriga tyska bilbolaget sålde förra året nästan 6 miljoner bilar, något som inte Tesla inte är i närheten av. Medan Volkswagen har blivit den främsta tillverkaren som använder bensin- och dieseldrivna bilar, så har Tesla tillverkat bilar som tar teknologin till nästa steg. Deras bilar är en dator på hjul och blivit en attraktiv elbil för förare som tänker hållbarhet.

Nokia sålde betydligt fler telefon än Apple gjorde 2007 och efterföljande år. Det gjorde även Motorola och Eriksson. Gemensamt för dessa är att inga av dessa bolag idag är några spelare på mobil-marknaden. Om Volkswagen håller kvar vid sin inställning om att köra på i samma banor som tidigare kan de nog räkna med att gå samma väg.

johanna.lindskog@lindell.org

 

Är du ett pr-proffs?

Här är fem egenskaper som proffsiga pr-personer besitter:

1. Du lyssnar. Effektiva pr-proffs är observanta och lyssnar på verbal och och annan subtil kommunikation innan de erbjuder sina egna insikter eller rekommendationer.

2. Du är analytiska och har förmågan att hjälpa kunder och chefer att ta svåra beslut och hur hen ska kommunicerar beslutet. Du är inte rädd för att säga vad du tycker.

3. Du förpackar komplexa tankar till förståelig kommunikation.

4. Du förstår styrkor och svagheter för analoga och digitala kanaler, och vet vad som är bäst för vald kommunikation. Du vet också hur varumärket ska agera vid begynnande kris utan att tappa kontroll.

5. Du vet när varumärket ska kommunicera och när de ska vara tysta. Timing är lika viktigt som innehåll, meddelande och kanaler. Ibland är kommunikation inte lösningen. Agera strategiskt är minst lika viktigt.

 

Här hittar de ursprungliga punkterna.

johanna.lindskog@lindell.org

Rykten kring Apples telefon, en pr-strategi?

Att läcka information om en produkt eller tjänst kan vara en del av en pr-strategi. Medveten eller omedveten handling av Apple, men ryktet säger att deras nya telefon, iPhone 8 (eller kanske iPhone X), som förväntas släppas imorgon kommer vara det ultimata verktyget för vloggare.

Ryktet säger att telefonen kommer ha:
OLED-skärm
Möjlighet att spela in 60 FPS i 4k, en uppdatering från 30 FPS.
Inloggning via igenkänning av ansikte istället för fingeravtryck, något som kinesiska Alibaba redan implementerat i sina tjänster.
En uppdatering kring telefonens hörlurar Airpods.

Imorgon klockan 19:00 kommer vi veta vad som stämde eller inte. På apple.se kan du se presentationen som också är ett 10-årsjubileum sedan den första iPhone-telefonen visades upp.

En vd som lyssnar och svarar

Teslas VD Elon Musk har en stark närvaro på Twitter och visar, tvärtemot många andra, sin tillgänglighet.

Här är ett exempel på en tweet som skrevs den 18 augusti som Musk besvarade cirka 20 minuter senare :

Ett lysande exempel på att aktivt lyssna för att sedan agera. Tesla är ett snabbfotat företag, något som särskiljer dem mot många andra. I exemplet ovan är kostnaden för uppgraderingen relativt låg, så varför vänta med att lägga till en funktion till nästa års lansering? Håll kunderna nöjda och bygg ambassadörer, det kommer ge resultat.

Jag är övertygad om att vårt digitala avtryck kommer mätas likt ett kreditbetyg och poängsättas inom en snar framtid. De mest framgångsrika företagen kommer bestå av anställda som har ett starkt digitalt värde. Jag tror inte att Elon Musk har ett team bakom sig sol paketerar eller godkänner hans digitala kommunikation. Han är helt enkelt en smart person som aktivt söker feedback för att lösa problem.

 

Här hittar du den ursprungliga artikeln.

johanna.lindskog@lindell.org