Pr-konsulter som inte läser

Förra veckan träffade jag några konsulter som jobbar i pr-branschen som inte har tid att läsa, eller rättare sagt, de läser inte om deras kunders ämnen. Saker som de inte är intresserade av. Gärna skyller folk på att de har brist på tid, men det börjar gå inflation i begreppet. Många anser nog sig vara viktiga när de har brist på tid, och mycket att göra. Men det är inget unikt. Alla har mycket att göra, det handlar bara om att prioritera sin tid.

Jag kanske är en aning lättroad och har ofantligt med tid, men att läsa om olika ämnen hjälper mig i mitt strategiska pr-arbete. Att insupa kunskap är inte slöseri med tid, snarare en investering. Man måste ta sig tid att läsa, för att hålla sig informerad och veta vad som är aktuellt för kunderna, inte minst när det nalkas en pitch! Kunskap är makt som genererar strategiskt tänkande och genomförande.

johanna.lindskog@lindell.org

Nyhet på Instagram!

Nu kan du dela flera foton och videoklipp i ett inlägg på plattformen. Du behöver du inte längre välja en bild från en upplevelse som du vill dela med dig av. Nu kan du kombinera upp till 10 bilder och video i ett inlägg.

Fyra blå prickar i nedre delen av ditt multi-foto kommer uppmärksamma dina följare om att det finns fler bilder att se, exempelvis en pr-aktivitet som skildras från start till slut.

instagram

johanna.lindskog@lindell.org

Köpta följare lönar sig inte

Många företag som jag har träffat genom tiderna pratar ofta om antal följare på diverse sociala plattformar. Det är inte antalet följare som är det viktigaste, det spelar ingen roll hur många som följer dig om du inte engagerar digitalt. Det finns mängder med tjänster som erbjuder företag och privatpersoner möjligheten till att öka sin digitala publikmängd mot en låg kostnad, och de får dessa nya fans väldigt snabbt. Men planerar du att bli tagen på allvar som företag eller som en “influenser” kan en illusion av popularitet skada ditt varumärke mer än vad du tror. Tänk på att hårdvalutan digitalt är förtroende. Sociala medier är en plats där många människor kommer i kontakta med ditt varumärke. När din imponerande följarskara visar sig bestå endast av köpt, fåfäng data kommer det inte stärka ditt varumärke eller relationen till kunderna.

För att du ska hålla dina fingrar borta från syltburken kommer här några saker som falska anhängare kostar dig:

Trovärdighet
Det är inte bara sociala proffs som är medvetna om köpta anhängare, utan fler konsumenter förstår även detta fenomen idag. I en tid då transparens är viktigt kommer din digitala publik ta ditt knep med falska siffror som en förolämpning mot deras intelligens.

Interaktion
När du pratar med falska eller inaktiva användare händer ingenting. Dina inlägg får inga likes eller kommentarer, och om de skulle göra det är mest spam. 40 000 följare och dina inlägg genererar två likes, det kommer se illa ut.

Räckvidd
Genom att du inte har något engagemang eller någon interaktion med din följare minimerar du även organisk räckvidd. Utan en organisk publik som sprider ditt innehåll kommer inga nya potentiella kunder se ditt varumärke.

Källa: SocialMediaToday

johanna.lindskog@lindell.org

4 rekommendationer vid digitala kriser

I pr-kriser gäller det att hålla huvudet kallt. Det är kan vara frestande att agera i affekt digitalt, men det bästa försvaret är att ha en uppdaterad krisplan när det blåser hårda vindar kring ditt företag. Här är fyra stycken digitala rekommendationer att använda vid ett eventuellt krisscenario som ditt varumärke eller kund kan komma att möta:

  1. Censurera exempelvis inte kritik på på er Facebooksida om det inte kränker era angivna riktlinjer för plattformen. Att ta bort störande kommentarer kan leda till fler, hårdare kommentarer.
  2. Tonalitet. Svarar artigt och professionellt på kritik. Svara inte avvisande eller oartigt, det kommer bara förvärra situationen.
  3. Lyssna och försöka förstå vad den personen som kritiserar vill. Svara personen och om det behövs en vidare diskussion kan du försöka styra den till i ett direktmeddelande eller offline. Se till att alltid ett öra i den sociala sfären, då kan du snabbt upptäcka kriser och förhoppningsvis mildra dessa.
  4. Tillgänglighet. Under en kris kommer människor vilja ha aktuell information, och de kommer att förvänta sig interaktion i sociala medier.

Är din krisplan aktuell? Och vet ditt “kris-team” vad de ska göra när den första kristimmen infinner sig? Om inte vet du vad du ska göra idag!

Här hittar du de ursprungliga tipsen.

johanna.lindskog@lindell.org

Så väljer du rätt influencer

Digitala påverkare eller influencers är nutidens kändisar. Enligt en undersökning från Musefind litar konsumenter hela 92 procent mer på en påverkare än ett varumärkes annonsering eller uppbackning av en “traditionell” kändis. Datan visar på ett lågt förtroende hos företagen och gör att deras egna kanaler förlorar dragkraft och styrka. Att inkludera influensers i din marknadsföringsstrategi kan vara ett effektivt drag, och det är många företag som redan har förstått det. Men hur väljer du egentligen rätt person för ditt varumärke? Här kommer några parametrar som du kan använda dig av:

Stirra dig inte blind på fåfäng data. Det jag menar med fåfäng data är antalet följare. Vi kunde igår läsa om att träningsprofilen Emma Igelströms publik på Instagram består av väldigt många fejkföljare. Du kan se hur effektiv en influenser är genom en analys av personen följare. Du vill samarbeta med en person som engagerar och aktiverar sin publik. Kolla på hur aktiva personens följare är, om de svarar på budskap och deltar i samtal.

Det är viktigt att notera vad din valda influencer talar om. Den person som du har valt för ditt varumärke måste vara relevant för ditt varumärke. Tänk inte för brett, utan gräv lite i detaljerna. Titta på demografin. Vilka är din valda inluencers publik? Dessa faktorer kommer spela stor roll på hur du förpackar budskap. Du kan nå en skräddarsydd publik genom rätt person och rätt budskap.

Inom närliggande tid kommer det bli svårare att urskilja skillnaden mellan en digital påverkare och ett varumärke, då fler influencers lanserar sina egna produkter. Hårdvalutan i marknadsföring med influencers är förtroende. Du och jag kan lika snabbt som vi började följa vald person i den sociala sfären, välja att avfölja dem med ett knapptryck. Det kan exempelvis vara att den sociala påverkaren samarbetar med fel varumärke enligt sin publik eller har för mycket sponsrat innehåll.

 

Här hittar du de ursprungliga tipsen.

johanna.lindskog@lindell.org