Dela sidan:

Så får du en framgångsrik karriär

Foto: Rebecka TS CC BY-NC-ND 2.0

Vilka är de viktigaste ingredienserna för en framgångsrik karriär? Det finns nog inte ett recept som passar alla. Den viktigaste delen till en framgångsrik karriär är nog att du arbetar med något du verkligen gillar att göra. Om du verkligen gillar att göra det kommer du också att vara motiverad.

Här är några andra bra ingredienser:

1. Ledarskap i gråzoner, sk gråzonsledare är skickliga på att bygga allianser för att lösa problem som ofta hänger löst mellan avdelningar. Frågorna är viktiga, men ingen äger dem. Gråzonsledare identifierar de saker som är viktiga för ett företags eller en grupps framgång och använder sitt inflytande för att få rätt expertis till för att lösa situationen. När problemet sedan är löst delar hen gärna med sig av berömmet och riktar ljuset till kollegorna, vilket stärker gråzonsledarens synlighet som ledare.

2. Lyssna. Av alla kommunikationsförmågor är lyssnande det viktigaste. Bra lyssnare förmedlar respekt och är en väsentlig ingrediensen för förtroende. Exempelvis är effektiva pr-proffs observanta och lyssnar på verbal och annan subtil kommunikation innan de erbjuder sina insikter eller rekommendationer.

3. Kontroll i krävande kommunikationssituationer. Att hålla huvudet kallt och undvika närkamp kommer positionera dig som lugn, samlad och uppriktigt sagt som en stark ledare, oavsett hur högt trycket är. Men framgång i klibbiga situationer kan vara krävande. När du till exempel besvarar kritik, försök alltid att svara lugnt och gör det inte i affekt. Att hantera någons kritik genom att svara meningsfullt kan ta udden av den negativa kommentaren och samtidigt stärka ditt varumärke

4. Politisk arena. Var som helst människor samlas och organiseras uppstår en sorts politisk miljö. De med makt bestämmer vad som görs och av vem. Framgångsrika karriärklättrare engagerar sig i organisationenss politiska miljö och odlar inflytande.

5. Bra självförtroende. Den mest begränsande faktorn hos de som underkänner sig är bristen på tro på sina egna förmågor. Men lugn, även om du kanske känner dig som en bluff kan du trösta dig med att även de mest framgångsrikaste människorna delar din känsla.

Den ursprungliga texten hittar du här.

johanna.lindskog@lindell.org

 

Dela sidan:

Många chefer förstår inte PR

En ny studie från Released visar att många chefer inte känner till värdet av vad PR kan göra för deras organisation

Två av tio chefer i högre positioner vet inte vad PR står för, och så många som 40% tror inte att det kan förbättra deras verksamhet. Det är faktiskt riktigt illa om chefer inte förstår vad förkortningen PR ens står för.

Jag och du som jobbar med PR dagligen vet att vårt arbete är guld värt, men den insikten saknar några beslutfattare. Studien undersökte över 300 chefer från olika branscher, alla i ledande roller inom sina organisationer. Resultaten visar att många chefer antingen inte är medvetna om PR eller värderar PR chockerande lågt – samt underskattar dess potential för att öka bolagets resultatet.

Okej, det var den trista delen av undersökningen. Studien visar också att chefer som vet vad PR är, och förstår fördelarna med att ha en specialist vid sin sida har sett att det skapar värde.

Sätt dina egna mätvärden på ditt arbete, exempelvis värdet på artiklar, och omvandla det till siffror. Det är ett av många sätt som visar hur PR bidrar till bolagets resultat, Mät även bolagets talespersoner, exempelvis en VDs varumärke, som oftast är bolagets ansikte utåt.

Jag är övertygad om att de företagen som består av digitalt starka människor och hanterar sina personliga varumärke med omsorg, kommer vara de företagen som springer om konkurrenterna. Det klassiska ordspråket ”Show, don’t tell” gäller även här. Människor vill förknippas med talespersoner som delar deras åsikter. Person-PR kommer bli allt mer viktigt, ett område som också är otroligt roligt.

Den ursprungliga artikeln samt fler siffror hittar du här.

Dela sidan:

Sluta att ha tråkiga möten

Vi spenderar två timmar av vår tid i veckan på meningslösa möten, vilket kostar bolagen 541 miljarder dollar enligt Doodle. I genomsnitt spenderar vi tre timmar i veckan på möten – vilket gör att hela två tredjedelar av alla möten är onödiga och slöseri med dyrbar tid. Jag kanske är ensam om detta att tycka, men idé- och spånmöten är kanske det värsta jag vet att sitta i. De är krystade och man tvingas till att vara kreativ. Jag har faktiskt aldrig under hela min karriär suttit i ett påtvingat kreativt möte där det faktiskt har uppkommit en kreativ lösning, och då har jag suttit på ett flertal arbetsställen på både kund- och byråsidan. De varken börjar eller slutar i tid. De är dessutom tråkiga.

Missförstå mig inte nu, jag är inte emot möten, jag är bara emot inrutad tid som kväver energi och inspiration. Speciellt när det handlar om pr och kommunikation. Här är tre förslag på andra varianter på traditionella möten:

  1. Gå eller stå – Promenader leder till mer kreativt tänkande. Så, i stället för att deltagarna samlas i konferensrummet – gå och prata. Solen skiner, så varför sitta inne bara för sakens skull?
  2. Ha möte med en relevant person – Behöver du verkligen hela ditt team i möte? Antagligen inte. Många ser möten som en klassfest, varför blev inte jag bjuden osv. Det måste ändras. Möten är inte ett tillfälle för organisatören att samla varenda kotte.
  3. Digitala möten – Du behöver inte samla alla i ett fysiskt möte. Det går alldeles utmärkt att ha möten digitalt. När jag pluggade på Hyper Island var många av våra lektioner via Skype, vilket inte var något problem. Virtuella möten är mer flexibla och ofta snabbare än möten på kontoret.

Här är fler tips på varianten av möte.

johanna.lindskog@lindell.org

 

Dela sidan:

Mot Almedalen 2019

Foto: (CC BY-SA 2.0) Helen Simonsson

Nu är väskan packad och jag beger mig återigen mot Almedalen. Det sägs att det är färre seminarier i år, men aldrig förr har det varit så många mingel att gå på.

Ok, vad ser jag fram emot denna vecka? Jag hoppas jämställdhet diskuteras lika flitigt som hållbarhet under veckan. Utan ett jämställt näringsliv kommer Sverige halka efter. Det är helt enkelt galet att inte ta tillvara på kompetens som kan driva tillväxt. Sedan hoppas jag verkligen inte att odigitala bolag pratar om digitalisering. Inget får mig att vilja somna på studs i stolen. Ni vet att det är ett odigitalt bolag som öppnar seminariet med att prata om den digitala revolutionen som att den kommer snart. Vi lever i den, och har gjort det i ungefär fyrtio år, så det är inget nytt eller revolutionerande. Anpassa dig och häng med! Att prata om det digitala kommer inte förändra ditt företag eller organisation, ni måste dagligen anpassa er, för vår värld kommer inte stå still, inte idag och inte imorgon. Det gäller att affärsutveckla företaget hela tiden.

Vi ses i minglet!

Dela sidan:

Dags för nytt jobb?

För en tid sedan skrev jag om tecken som visar att du behöver ta ledigt, men om inte semestern hjälper? Kanske var du i söndags inte alls sugen på att gå till ditt vanliga jobb efter ha tillbringat en härliga midsommarhelg med släkt och vänner.

Det finns många anledningar till att man kan vara uttråkad eller inte trivs på sitt arbete. Ett skäl kan vara att man är överkvalificerad, och att jobbet inte längre ger några utmaningar.

Ingen blir glad av en uttråkad kollega! Det är inte kul för mig, dig eller den som är uttråkad. Dessutom kan arbetet för kunden bli lidande. Kom igen, byt jobb! Det är kul med nytt.

Tre tecken som kan visa på att du är uttråkad på ditt nuvarande jobb:

  1. Du gör mindre än vad som förväntas. Att vara oengagerad, inte använda sig av sin expertis och att inte komma med bidragande idéer kan ses som lathet och är inte populärt när man jobbar i team där alla förväntas vara lagspelare.
  2. Du kommer till jobbet och vill redan hem när du har kliver över dörrtröskeln. Att förlora känslan av glädje för ditt jobb är inte bra.
  3. Du möter inte dina kollegors behov och äventyrar deras arbete. Att arbeta på byrå, likt många andra arbetsplatser, innefattar uppgifter som ofta kräver att kollegor är beroende av varandra för att kunna slutföra sina uppgifter i tid. Om du inte levererar leder det till missnöje på din arbetsplats, och inte minst hos dina kunder.

johanna.lindskog@lindell.org