Dela sidan:

No Assholes Rule

Joaquin Phoenix roll som Jokern har fått människor över hela världen att applådera hans prestation. Jag kan tänka mig att det krävs hög nivå av koncentration och disciplin för att göra karaktären i det mörka Gotham City äkta. Joaquin hade dock två enkla regler under inspelningen för att säkerställa att energin på uppsättningen var rätt.

Nummer ett. Han krävde att produktionen endast anlitade riktigt bra skådespelare, vilket låter vettigt.

Regel nummer 2. Personerna fick inte vara assholes, eftersom de då skulle kunna förstöra filmen. Alla skådespelare fick gå genom en bakgrundskoll, och det sägs att referenser även kollades angående diverse douchebagsattityder som kan ha funnits i bagaget.

Vi har alla råkat ut för otrevliga personer. Vissa personer i vår bransch, särskilt inom kommunikation, tror att ju hårdare och mer aggressiva de är, desto mer professionella och vassa tror de sig bli uppfattade som. I nästan alla fall är det är oftast tvärtom. I mina ögon är en otrevlig fasad endast ett skal för osäkerhet.

Jag tycker vi ta vidare Joaquin Phoenix “No Asshole Rule” in i pr-branchen också.

johanna.lindskog@lindell.org

Dela sidan:

Därför bör alla ha en skrytlista

En framgångsrik karriär byggs oftast upp av hårt arbete, där dina prestationer inte bör gå obemärkt förbi. Du kanske nu tänker att ditt hårda arbete bör tala sitt tydliga språk, men ibland måste man själv belysa prestationerna, för att få det erkännande man förtjänar.

De flesta, oavsett bransch, har någon gång under året en tid då det är dags att påvisa sina prestationer – vad man egentligen har utfört med bravur. Om någon skulle fråga dig, ”Vad gjorde du den här månaden på jobbet som du är mest stolt över?” skulle du kunna svara? Kanske inte. Det är lätt att fastna i det dagliga arbetet och glömma de fantastiska saker du gjort för varumärket/varumärken du jobbar för.

Lösningen är att alla borde ha en skrytlista. Det kan vara svårt att hålla reda på alla detaljer, men en lista som uppdateras löpande med det som du tycker du har gjort är bra.

Listan kan komma väl till hands, speciellt när du sitter med en ny chef som undrar vad du har åstadkommit. Då är det bara att ta fram den och uppdatera personen. Du kan inte bara hänvisa till listan, utan även dela den direkt. Det är klart man ska slå sig för bröstet när man har gjort något bra. Det uppmuntrar också en kultur att fira prestationer i teamet. Om ingen att säger att du är bra, så får du helt enkelt säga det själv. Minst en gång per dag!

johanna.lindskog@lindell.org

Dela sidan:

Så blir du en doer inom Datastrategisk PR

Förra veckan fick jag en förfrågan från en läsare, som ville att jag skulle berätta hur en PR-person kan jobba med data. Hur det helt enkelt går till när man går från att vara en talker till att bli en doer inom Datastategisk PR.

Att gräva i data kommer leda till intressanta resultat och berättelser värda att dela. Kombinera dina ord med bilder och visualiseringar för att berätta en historia. Diagram kan vara bra när de används för att visa jämförelser, men om du vill att informationen ska vara minnesvärd, måste den vara begriplig och engagerande.

Varumärken sitter ofta på data som skapats genom sin verksamhet, som de kan paketera till exempelvis journalister. Eller så kan man helt enkelt leta upp data som andra har publicerat, lägga till kommentarer och skapa en kompletterande berättelse.

Men data skapar inte bara berättelser eller nyhetsvinklar. Vårt medielandskapet utvecklas hela tiden och omfattar sociala medier, innehållsmarknadsföring, digitala påverkare och mycket därtill. Därför blir det nödvändigt att förstå hur vi ska bygga relationer. Den digitala omvärldsbevakningen formar framtidens PR. Det är viktigt att hela tiden ha ett öra mot den digitala sfären, för genom datan få insikter om vad du ska kommunicera, till vem och framförallt i vilken kanal.

Att lyssna på vad som händer är som sagt viktigt, men det är minst lika viktigt att samtidigt vara mottaglig för att ta del av analyser och information från kunderna. Alla siffror som kan förknippas med PR-arbetet är intressanta, men även de som till synes inte gör det – dessa kan ge ditt PR-team ytterligare idéer och tankar för fortsatt arbete. Med analyser kan du förutse trender för just din kund och i sin tur exempelvis generera trendrapporter som kan sätta företaget i en ledande position i sin bransch.

Hoppas ni får en fin datastrategisk pr-dag! Glöm inte att kunskap är makt och datan är verkligen den nya oljan.

johanna.lindskog@lindell.org

Dela sidan:

Färdigheter som krävs för modern PR

PR-industrin är i ständigt rörelse. När teknik och metoder utvecklas – så bör även dina kunskaper också göra det.

Utnyttja hyperkreativitet. Medan PR-proffs genom historien har sagt att kreativitet är en nödvändig färdighet, kräver nu modern pr hyperkreativitet. Kreativitet behövs för att ständigt generera nya koncept för kampanjer och vinklar som de alltid har gjort. Men utöver detta måste pr-proffs nu arbeta mycket hårdare för att deras budskap ska nå igenom det digitala bruset.

De mest skickliga pr-proffsen kommer att pressa de kreativa gränserna för att komma med nya innehållsidéer med hjälp av de många mediaalternativ som finns där ute.

Lära känna kunden – lite mer. PR-proffs behöver inte bara förstå arbetsgivaren, deras publik och deras bransch för att ge positiva resultat, utan modern PR kräver också respektive bransch sätt att prata, de senaste tekniska framstegen och de senaste trenderna i sociala medier.

Genom att förstå mer om kunden och dess publik, liksom händelserna i deras digisfär, är en pr-person bättre rustad för att leverera bra resultat.

Kunna skriva. Oförmågan att kunna skriva en kort begriplig tweet, samtidigt som man levererar långa texter med fullständiga meningar, är inte förhandlingsbart. Dagens PR-människor måste kunna omvandla komplex information till något lättförståeligt och kortfattat. Dåligt kommunikation i skrift är en röd flagga för både konsumenter och varumärken.

Våga bryta strukturer och regler. För ett modernt arbete med pr krävs tillit till instinkt, inte föråldrade regler kring vad som är kutym eller inte. Gamla ineffektiva förhållningsregler behöver försvinna i alla branscher.

Förståelse för data. Kunskap är makt, och genom data kan du få exempelvis få kunskap om vilka människor som influerar andra människor.
Att analysera data och justera kommunikationen löpande behövs i modernt pr-arbete. Genom detta upptäcks trender och hur människor pratar om specifikt varumärke. Med informationen går det att utnyttja eller minimera negativa effekter samt identifiera mönster som urskiljer svaga punkter i tjänsten eller produkten.

Flexibilitet. Vem vill läsa ett pressmeddelande och vem läser hellre en tweet? Ska tweeten publiceras kl. 07 eller 19? Du måste vara flexibel och kunnig för att anpassa kommunikationen till den person som ska ha informationen.

johanna.lindskog@lindell.org

Dela sidan:

Skapa din egen framgång

Jag har en framgångsrik vän som inte alls trivdes på sitt förra jobb, då chefen hela tiden förminskade personens insatser. För att jobbet skulle flyta på smärtfritt fick min vän ta till en metod som bestod i att berömma sin chef. Vilket gjorde situationen mycket bättre. Är chefer som beter sig på ett sådant vis rädda att hamna i skuggan av sina anställda? Ja, troligtvis.

“It doesn’t make sense to hire smart people and then tell them what to do, we hire smart people so they can tell us what to do.” Steve Jobs

Så vad gör du när du känner att det finns avundsjuka på jobbet? Du förtjänar med all säkerhet din framgång och det är absolut inget som du ska be om ursäkt för. Människor kan bli mindre avundsjuka på din framgång om de känner att de är en del av det. När du lyckas, så lyckas även de, och de känner att de kan är en viktigt del i din framgång. Det bästa motgiftet kan vara att hjälpa dessa personer att uppnå sina egna mål.

Men om du är trött på situationen kan du göra tvärtom och se till att ryggdunka dig själv igen, för när allt kommer omkring kan du bara styra hur du känner och hur du agerar på situationen. Tyvärr kommer det alltid att finnas missnöjda personer som lägger allt för mycket tid och energi på att avundas andra, glöm inte att andra människors avundsjuka bara visar deras egna brister.

Denna vecka tillägnar jag alla de personer som skapar sin egen framgång. Stå upp för dig själv, tro på att det du gör är rätt, och var inte rädd för att berätta om dina framgångar.