Dela sidan:

PR-experter som saknar nätverk – skumt!

Blir inte ni som jag fundersam när ni träffar pr-experter som saknar nätverk – något som är en grundsten i yrket.

De personer som har ett brett kontaktnät som de har vårdat är också en bättre förlängd arm för det varumärke de jobbar för.

Sociala nätverk betyder mycket. Du kanske tycker att mingel eller event är tråkiga, att det är supertrist att bubbla med kollegor runt kaffemaskinen? Men de interaktionerna kan vara avgörande för din framgång. Studier visar att människor hellre gör affärer med en person som de gillar och litar på istället för någon som de ogillar. Inte så konstigt eller hur? Ingen gillar en douchebag.

De mest framgångsrika människorna brukar ha de bredaste och mest mångsidiga sociala nätverken. Ju mer tid och ansträngning du lägger på att vårda dina sociala nätverk, desto mer framgångsrik kommer du sannolikt att bli.

Har du inga inplanerade mingel att besöka under Almedalsveckan? Då är det dags att öppna kalendern och boka in mingeltid. Vi ses i folksurret!

Dela sidan:

Gnällspikar och nejsägare

CC BY-SA 2.0 Henry Burrows

Har du någonsin undrat över hur nejsägare kan bli så kraftfulla?

Nejsägarna är de personerna som alltid ser ett halvtomt glas, de som aldrig ser lösningar och bemöter nya idéer med negativitet och skepticism, och konstigt nog verkar de alldeles för ofta få sin vilja igenom. Det är egentligen inte så konstigt. Nya, oprövade idéer gör många nervösa. Att luta sig mot en nejsägare skapar trygghet för stunden. Man slipper sticka ut hakan och ta de jobbiga besluten. Ängslighet är något som får mig att rysa.

En sak som jag har lärt mig genom åren är att de som alltid säger nej också alltid har en komplicerad pr-plan, en plan som aldrig blir färdig eller är alldeles för luddig. Kom ihåg att överdriven planering också är en form av motstånd…

Att agera är viktigare än den perfekta planen. Alla planer förändras, det vet alla. Planer är inte, och bör inte vara statiska dokument. Börja istället med att justera dina planer allt eftersom förutsättningarna förändras. Då håller du dem uppdaterade. Så länge du vet vad du vill åstadkomma kommer du att arbeta i rätt riktning.

Och nejsägarna då? Håll dig borta från dem! Om du omger dig med negativa personer kommer du slutligen bli likadan.

Dela sidan:

Victoria’s Secret lägger ner teveshow

CC BY-NC-ND 2.0 Cyril Attias

Victoria’s Secret meddelar att de inte längre kommer tv-sända sin årliga modeshow – en show som genom åren har varit ett sätt för dom att branda sig. Men det amerikanska bolaget har haft det svårt att vara relevanta de senaste åren och har tagit emot mängder av kritik för att de har ett kvinnoideal som inte många tycker är sunt, medan andra genom åren har hyllat deras show som en genialisk marknadsföringsstrategi.

Underklädesföretaget har redan stängt många av sina fysiska butiker, och förutspås att stänga ännu fler. Butiksdöden har säkert ett finger med i spelet, men jag tror att tiden helt enkelt har sprungit förbi bolaget. Victoria’s Secret har misslyckats med att anpassa sig till konsumenternas efterfrågan. I alla branscher har trenderna inom marknadsföring förändrats, och ett bolag som har fastnat i en tv-sänd gala med behåar och kändismodeller år efter år, känns dammigt, vilket speglar tittarsiffrorna som dalat kraftigt.

Modeshowen tv-sändes för första gången 2001. Miljontals människor världen över har sett modeller iklädda strassunderkläder med enorma vingar på podiet, och artister som Lady Gaga, Ed Sheran och Taylor Swift är några som har uppträtt genom åren.

I samband med att Victoria’s Secret meddelade att det inte längre kommer sända showen sa de att de ”must evolve and change to grow”.

Bolag som inte har förmåga att ändra sig och leva i samtiden är morgondagens förlorare. Det återstår att se hur det går för Victoria’s Secret, om de är för sent ute, eller om de kommer lyckas rädda sitt varumärke.

Dela sidan:

Prada viker sig, slutar med päls

Det blåser lite ljummare pr-vindar kring Prada som nyss meddelat att de från 2020 kommer sluta använda päls i deras kommande kollektioner. Förra året fick Prada massiv kritik då de sålde jackor gjorda av räv och minkpäls.

Modevaruhuset är inte de första i sitt slag som slutar använda päls. De som hann före är många såsom Gucci, Michael Kors, Burberry och Chanel. Det sistnämnda bolaget har även lovat att inte använda exotiska skinn, som krokodil, ödla och ormskinn i kollektioner – vilket jag trodde att ingen längre sålde, men så är det uppenbarligen inte.

Jag måste säga, att det inte går superfort för dessa modevaruhus att ändra sin affär när dagens konsument har en annan attityd. Denna globala rörelse över världen går fort och det kommer tack och lov vara osannolikt att pälsen kommer återvända som en acceptabel modetrend igen.

Flera större städer i USA har numera förbjudit försäljning av päls och Amsterdam Fashion Week, Helsinki Fashion Week och London Fashion Week har sedan tidigare inför pälsförbud.

Det är viktigt att företag engagerar sig socialt då de har mycket de kan bidra med till samhällsutvecklingen. Jag är nog inte ensam om att vilja stödja och köpa från bolag som har ett högre syfte och som tar ansvar fullt ut för att arbeta för ett bättre samhälle.

 

Dela sidan:

Pr – inte lika mycket glamour som hårt arbete

Vissa människor verkar tro att det är glamoröst och lätt att jobba med pr, men det är snarare ett hårt arbete. En kund till mig sa en gång att jag hade världens lättaste jobb, jag bara lyfte luren och ringde ett samtal och vips var det en helsida i morgondagens tidning. En annan kund ville att jag endast skulle ringa media som publicerade hennes story i papperstidningen, då den digitala tidningen ansågs vara var mindre fin. Riktigt så funkar det ju inte.

Jag har sagt det tidigare, grundstenen i pr är relationer och det bygger man över tid. En pr-rådgivare utan kontakter är som en bank utan pengar. Min och mina branschkollegors hårdvaluta är relationer. Det spelar ingen roll om du är skarp på sätta rubriker eller skapa en story, du måste också kunna sälja in den. Vi är alla säljare av något slag. Jag säljer förpackningar med personer och varumärken. Jag vet att alla inte håller med då det inte är lika fint att vara säljare som strateg – men faktum kvarstår, det handlar om att sälja in sin kund.

Det gäller att hela tiden fortsätta att utmana gamla metoder, lära sig från utveckling och utöka sin marknad. Den som står still och trampar kommer inte klara sig länge. Vi måste utvecklas, snabbt och aggressivt, för att tillhanda nya kunskaper. Vi lever i spännande tider som ställer otroliga krav på oss som pr-utövare.

Bäst du är du redo, för alla kan inte vara strateger!