Dela sidan:

Instagram skapar nya möjligheter!

Ingen har väl missat att Instagram har integrerat en videottjänst i sin app i det här laget? Video är ett starkt socialt verktyg och Facebook kommer nu kunna hålla kvar den yngsta publiken genom att erbjuda video på Instagram. Vine, Twitters videotjänst är det många som överger nu, det hade varit smartare om Twitter hade integrerat sin videotjänst i samma plattform som tweetsen.

Segmenteringen med två appar har gjort det krånligt och förvirrande för användarna, och även om Vine har gått bra så har det inte direkt expoloderat. En annan smart sak, enligt mig är dom 15 sekunderna som Instagrams videor består av. Är det en tillfällighet att formatet är precis lika kort/långt som en klassisk reklamfilm? När kommer kommer Instagrams första videoannons? Redan nu har företag testat på egen hand, men det har inte varit officiella annonser.

Dessa 15 sekunder öppnar upp stora möjligheter inom marknadsföring. Vines fjuttiga 6 sekunder känns på tok för kort för mig. Så vad kan vi göra med Instagram i marknasföringen? Video är definitivt något som du borde testa att integrera i din sociala medie strategi. Över 100 miljoner människor världen över använder Instagram, jämför det med till exempel det populära teveprogrammet Let´s Dance tittarsiffor, finalen sågs av 1,8 miljoner människor.

Instagram innebär en stor möjligheter för marknadsförare och PR-konsulter. Något som jag tycker är viktigt att inte glömma när det kommer till sociala medier är att detta är ingen tävling, du behöver inte vara först med att göra det senaste, men du måste vara bäst i det du gör på dina valda plattformar! Kvalitet går före kvantitet. Alltid.