Dela sidan:

PR driven av social data

Det här är mitt absoluta favoritämne! Datastrategisk PR. Läste precis en artikel i PR Daily som ger tre tips på hur du kan använda dig av data i ditt pr-arbete! Kunskap är makt, och genom data på sociala plattformar kan du få kunskap om människorna som influerar andra människor eller nå en eller flera personer som du vill påverka.

Ett av tipsen är att analysera och justera kommunikationen. Analysera big data och upptäck trender och hur människor pratar om ditt varumärke, med informationen du får kan du utnyttja eller minimera negativa effekter. Försök identifiera mönster som utskiljer svaga punkter i tjänsten eller produkten.

Om företaget kan se var kunderna oftast hakar upp sig blir det lätt att göra punktinsatser i olika former i just de områdena. Låt alla medarbetare på ditt företag, inte bara dom som arbetar med ren kommunkation, få ta del av din strategi så att ni alla håller samma tonalitet på de valda plattformarna. Utbilda internt, berätta om era brister och hur ni vill att dom ska hanteras, oavsett från vilket håll frågorna uppstår.

I sociala plattformar där allting handlar om relationer så är konkreta och relevanta budskap viktigare än någonsin. Nu inför Almedalsveckan kan detta var viktigt att tänka på. Ett enormt bra tillfälle för aktörer att ta tillvara på data som bokstavligen kommer explodera på nätet. Analysera och agera, är mitt tips till er!