Dela sidan:

ROI i sociala medier

 En färsk undersökning gjord av Internet Advertising Bureau (IAB) visar att 90 procent av de tillfrågade konsumenterna skulle rekommendera ett varumärke till andra efter ha haft en dialog med varumärket på sociala plattformar. Över 4 500 enkätsvar samlades in och undersökningen fokuserade på varumärken som Heinz, Twinings och Kettle.

Studien visade att företagen aktiva i sociala medier kunde driva ROI genom att engagera konsumenterna och där igenom få ökad lojalitet till varumärket. Undersökningen pågick under två månader. Varumärkenas sidor på olika sociala plattformar analyserades och sedan kompletterades studien ytterligare med 800 intervjuer. En omfattande undersökning med andra ord!

Fyra av fem konsumenter var benägna att handla av det varumärket som dom haft kontakt med via sociala medier. För varje investerad krona kunde IAB uppskatta en avkastning på 3,34 kronor tillbaka. Att vårda och lära känna sina kunder på djupet är enligt mig ett framgångsrecept. Data är absolut den nya tidens olja!