Dela sidan:

Lojalitet = Bra PR

Alla anställda är representanter för företaget, och nästan alla finns på någon av de sociala plattformarna som existerar idag. Det innebär att alla är potentiella språkrör och kan göra bra PR, men i sämre fall lägga skugga över företagets varumärke online.

Medarbetare som trivs på sitt jobb är också lojala. De kommunicerar då den bilden utåt, direkt eller indirekt. Ett sätt att öka lojaliteten är att engagera kollegorna, låt alla bli hörda. När du på företaget utformar en strategi över ert arbete i sociala medier, börja med ett möte och samla alla anställda för diskutera planerna. Kanske har dom viktiga synpunkter på vad som ska kommuniceras.

Låt alla få veta vad målet med din strategi är. Berätta om vilka ämnen som du vill belysa och vilken tonalitet ni vill hålla utåt. De anställda kan då komma med bra insikter grundat på sina egna erfarenheter som kan vara viktiga för företaget att ha i åtanke. Låt alla känna att dom delaktiga och viktiga i ditt och företagets arbete på sociala plattformar. Jag tror att företaget genom en sådan strategi kan bygga upp en lojalitet och en viktig “vi-känsla”. Alla på företaget kommer då naturligt veta vad som ska kommuniceras och vad som inte ska skrivas i dom digitala kanalerna.