Dela sidan:

Envägskommunikation, usch!

Nästa alla företag använder sociala medier i dagsläget, men en sak som förvånar mig är att många använder sig utav envägskommunikation, varför är det så? Sociala medier är just socialt, så varför vill inte företag som använder sig av till exempel Facebook interagera med sina kunder? Varför ska jag läsa och ta emot information från ett företag som dag efter dag pytsar ut meddelanden, när jag själv inte blir hörd?

När företag bjuder in till diskussion med sina läsare tycker jag att informationen som företaget vill sprida får ett mervärde. Om man inte vill ha sina kunders frågor och funderingar när man basunerar ut sin “nyhet” så kanske man ska välja ett annat forum, kanske hålla sig till sin hemsida. Twitter är ett ypperligt exempel på forum som missbrukas av företag.

Vissa konton har väldigt många följare men följer endast en handfull, redan där har man misslyckats med att uppfattas som en “lyssnare som är intresserad". När man sedan tittar på kontots twitterflöde så är det bara enkelriktad kommunikation som syns, detta är så vanligt att jag inte blir förvånad längre. Kom igen nu alla envägskommunikatörer, svara på alla frågor som ställs till er på den sociala webben. Tänk att sociala medier är er digitala kundsupport. Svårare än så är det inte.