Dela sidan:

Nej till PR-bluffar!

Nej, jag tycker inte det är ok att föra människor bakom ljuset när det kommer till PR. Ingen har väl missat Miss Skinny kampanjen eller Lidls pop-up restaurang vid det här laget. Lidls tanke om att deras matvaror kan platsa på en lyxrestaurangs meny var god, men varför vill företagen i fråga göra så att människor känner sig lurade? Jag själv blir bara irriterad över att känna mig dum som gick på den niten.

Vår bransch är redan illa törnad, och många människor ser PR-konsulter som bluffmakare. Jag har ibland fått höra “Du jobbar med att luras och att manipulera”. Nej, jag jobbar med varumärken som jag vårdar och vill hålla intakta. PR handlar om relationer, goda relationer. Man ska vårda sina relationer såsom i verkligheten. Jag skulle inte ha många vänner om jag försökte lura mina närstående.

Bluffarna är det som människor minns, och jag tror att vi biter oss själva i svansen om vi fortsätter att genomföra "en-dag-i-rampljuset-marknadsföring" som ger en bitter eftersmak. Det är inte svårt att luras, det svåra är att komma på en väldigt bra kampanj som skapar ett mervärde åt varumärket.

PR är så mycket mer än bluffar! Det är ett långsiktigt arbete med varumärken. Det handlar om i vilket sammanhang varumärket ska synas, hur varumärket ska kommuniceras internt och externt. Jag har det väldigt svårt att tro att företag vill förknippas med osanningar. Lyssna på Sveriges Kommunikatörers seminarium i Almedalen, då debatterades frågan om det är ok att luras i PR eller inte.