Dela sidan:

Det är skillnad på kommunikatörer och kommunikatörer

Förr en tid sedan var jag på ett företag där det jobbar en kommunikatör. Hans arbete var att kommunicera företagets varumärke och vara proaktiv i dom sociala kanalerna, det är hans arbetsuppgifter enligt mig. Förstå min förvåning när jag hörde att företaget saknar omvärldsbevakning och kommunikatören berättar att han lägger mest tid på att kommunicera på intranätet och sociala medier är inget han lägger någon vikt på.

What? Att publicera bland annat recept på intranätet är i och för sig väldigt trevligt, men att inte ha koll på företagets rykte online är mindre trevligt. En kommunikatör i mina ögon ringer, mailar, faxar, sms:ar, gillar och twittrar!

Vi lever i ett digitalt samhälle. Människor kommunicerar i digitala kanaler om dig och mig, vare sig vi vill det eller inte. Nu är fallet att det aktuella företaget inte ser potential eller affärsnyttan i att driva sitt arbete i dom sociala kanalerna, och det blir mindre viktigt när företaget omger sig med människor som inte gillar sociala medier. En kommunikatör som inte kommunicerar är nog det mest överraskande jag har stött på denna höst.