Dela sidan:

9 misstag som företag gör på sociala medier

Vad som kan vara ett misstag på mitt företags tidslinje kan vara en bra strategi för dig eller din kund. Vi alla har olika data på våra sociala plattformar, att publicera ett inlägg kl 09 en lördagsmorgon kanske inte fungerar för mig, men för dig kanske det är en strålande idé.

Sociala medier fortsätter att utvecklas, analysverktygen förbättras hela tiden och du kan optimera dina strategier online för att få maximal effekt. Sociala medier har förändrat hur varumärken och kunder kommunicerar med varandra. Företag måste anpassa sina strategier för att tillgodose det beteendet.

Sociala medier får oss att fundera på vårt företags varumärke på olika sätt, hela tiden. Det kan handla om att engagera kunder på en Facebook-sida, hantera realtidsattacker på ditt företag eller lyssna på dem som pratar om ditt varumärke. Relationen till kunderna blir enormt viktig. Kommunikationen är en viktig affärsfråga, och företag bör ha en tydlig strategisk plan för byggandet av sociala relationer.

Detta sker inte över en vecka, utan byggs med tiden. Sociala medier skapar en möjligheten att lära känna dina kunder på ett sätt som tidigare inte var möjligt. Den här informationen och kunskapen måste betalas med respekt, pålitlighet och ärlighet, som i gengäld skapar lojala kunder. Data från sociala plattformar kan ge dig insikter i meddelandehantering och positionering.

Här är en infografik som Jason Squires har gjort, den visar vad företag bör ha i åtanke när de jobbar med digital kommunikation: (Klicka på bilden för att göra den större) Infografik: Jason Squire