Dela sidan:

Infografik: Sociala mediers evolution

Nu på slutet av året är det dags för en nostalgitripp, låt oss titta tillbaka i tiden. Kommer du ihåg när Facebook till exempel endast hade statusuppdateringar som började med "är", eller "is" som det stod på engelska? Jag tyckte inte alls om det och det är nog därför det har etsat sig fast.

Det kunde se ut så här: Johanna Lindskog Lindell is jätteglad. Gah, "is" var superjobbigt och det flödade av trista uppdateringar. Facebook började som en digital lekplats för studenter men har förvandlat till en global plattform med över en miljard användare i form av privatpersoner och företag.

Vi är mitt i den digitala utvecklingen och det går fort fram, försäljningskanalerna är digitala, kunderna kommer från digitala vägar och marknadsföring sker oftast digitalt. Det är lätt att glömma bort hur sociala medier har påverkat våra dagliga liv. Det som är självklart idag, var inte lika självklart för 10 år sedan. Sociala medier har förändrat vårt sätt att kommunicera. Idag kan du interagera med personer världen över, människor som du annars aldrig hade kunnat möta i en diskussion.

En annan stor förändring är att ingen filtrerar din kommunikation. Förr i tiden fanns det inget sätt att nå ut till den breda skaran utan att någon kontrollerade det du ville säga. Du kunde till exempel skriva ett brev till tidningen eller köpa reklamtid i teve, men det innebar att om någon inte gillade vad du hade att säga kunde du bli hindrad från att säga det.

Numera kan du använda sociala medier för att få ut ditt budskap till tusentals eller miljontals människor, helt ocensurerat. Det kan vara både till fördel och nackdel för varumärken. Här är en infografik som visar evolutionen av den sociala sfären (klicka på bilden för att göra den större) Infografik: Media Vision