Dela sidan:

Ta vara på de anställda i företagets kommunikation

Igår skrev jag hur du som VD kan utnyttja kraften med att vara digital och ha en aktiv närvaro i den sociala sfären. Nu är du på banan, så då gäller det att få med dina anställda på det digitala tåget. Bolagets bästa ambassadörer kan finnas under kontorets tak, och det finns stor chans att du sitter nära varumärkets bästa förespråkare!

Så hur gör du? Här kommer tre steg för dig att börja med:

1. Syfte
Du vill såklart få fler anställa att stötta företagets sociala verksamhet. Men förutom det, vill du att anställda ska vara ambassadörer för varumärket, sprida ordet om era värderingar och produkter, så vill du att de anställda ska förstärka det mänskliga ansiktet, eller att de ska agera som en digital kundtjänst.

En handlingsplan kommer hjälpa dig att vara fokuserad på dina budskap och du kommer lättare kunna sätta en röd tråd för företagets sociala arbete på webben.

2. Riktlinjer
Nu är det dags för dig att bestämma vad du inte vill att dina anställda ska göra eller agera i sociala medier. Tänk på att alla i företaget är talespersoner för bolagets varumärke. Att använda sig av sunt förnuft digitalt är ingen nyhet, men det skadar inte att skriva ner det i punktform. Ge tydliga exempel på vad medarbetare kan göra och vad du inte önskar att de ska göra när de kommunicerar kring ditt varumärke. Det kommer göra att din kommunikation och budskap blir tydlig.

3. Uppmuntra, utbilda och lyssna
Nu har du satt tydliga riktlinjer, men det kommer så klart uppkomma frågor från de anställda. Ha en levande diskussion om deras digitala närvaro. Låt inte dina riktlinjer och handlingsplaner bli några trötta dokument. När du nu utformar en strategi över ert arbete i sociala medier, börja med att samla alla anställda för diskutera planerna. Säkerligen har dom viktiga synpunkter på vad som ska kommuniceras. Låt alla få veta vad målet med din strategi är. Berätta om vilka ämnen som du vill belysa och vilken tonalitet ni vill hålla utåt. De anställda kan då komma med bra insikter grundade på sina egna erfarenheter som kan vara viktiga för företaget att ha i åtanke.

 

Vill du ha fler tips? Läs det ursprungliga inlägget här från Sproutsocial