Dela sidan:

8 saker du ska undvika digitalt

Snart är det dags börja vässa den sociala strategin inför hösten. Många företag gör misstaget att endast kommunicera om sig själva i de sociala kanalerna, och många kör fortfarande envägskommunikation. Det är förbjudet, om du som jag, förstår vikten den sociala närvaron på de digitala plattformarna. Sociala medier är socialt, och det innebär att det helt enkelt måste finnas tvåvägskommunikation. Det är inte svåra än så! Tre bra tips inför hösten är:

  1. Försök skapa en dialog. Ställ några frågor till dina följare. Datan som du kan utvinna av svaren kan vara ovärderliga för ditt företag och din affärsutveckling. Tänk på hur du skulle agera på en first date, var intresserad av den andre partern. Det är aldrig populärt att hålla låda om sig själv hela tiden.
  2. Tid är viktigt. Posta inte när din publik inte är online, det är slöseri av tid. Du kan genom att analysera datan på dina plattformar veta när den perfekta tidpunkten är, och vilken dag som passar bäst. Det är kanske inte mån-fre kl 08-17 som gäller för ditt företag. Om målgruppen är mest aktiv lördagar kl 22, så är det så helt enkelt. Ett företag måste hela tiden vara på tårna och anpassa sig.
  3. Ha ett mål! Det här är roligt. Du kan genom att poängsätta företags sociala närvaro få ett matematiskt kvitto på er prestation. Du kan, genom att poängsätta negativa och positiva tweets, få en summa som du hela tiden måste försöka bräcka. Genom det här sättet kan du hålla tempot uppe, och du kommer se din kurva förändras över tiden. Det är ett väldigt bra material som lämpar sig för visuella presentationer, eller för din årliga uppföljning.

Här kommer en infografik som visar på några vanliga misstag företag gör på sociala medier. Dags att putsa tangenterna och finslipa strategin inför hösten 2015!

 

8-Social-Media-Marketing-Mistakes-to-Avoid

Infografik: Digital Marketing Philippines

Källa: Rebecca Coleman