Dela sidan:

Därför är digital kommunikation är en viktig affärsfråga

Vi är mitt i den digitala utvecklingen och det går fort fram, försäljningskanalerna är digitala, kunderna kommer från digitala vägar och marknadsföring sker oftast digitalt. Företag och speciellt ledningen på företaget måste förstå vikten av digital kompetens. Hur kan företagets mål drivas fram fortare med hjälp av digitalt fokus? Affärsnyttan finns online och ett strategiskt affärsbeslut är att investera och utveckla den digitala närvaron för att anpassa sig till kundernas förändrade beteende.

Så hur möter ni den digitala kunden? Framtidens handel innebär handel på kundens villkor. Gårdagens kunder handlande i er butik och ni fick då lojala kunder på grund av relationsbyggande samt god service.

Dagens och morgondagens kunder besöker er butik för att titta på en produkt. Vill de sedan köpa produkten beställer de den direkt från nätet som säkert har ett bättre pris. Kunder är då inte lika lojala till varumärket utan väljer den återförsäljare som har bäst pris.

Digital kommunikation är en viktig affärsfråga, och företag bör ha en tydligt strategisk plan hur den sociala relationen ska byggas. Detta sker inte över en vecka, utan relationer byggs över tiden och allt handlar inte om antalet likes. Sociala medier är ett verktyg som gör att du kan lära känna dina kunder på ett sätt som tidigare inte var möjligt. Denna information och kunskap måste betalas med respekt, pålitlighet och ärlighet som i gengäld skapar lojala kunder.