Dela sidan:

Svag digital närvaro under Årets Byrå

Igår var det Årets Byrå! Jag som numera sitter på kundsidan tycker detta ändå var spännande att följa, men vart var alla tweets, bilder och filmer? Lite aktivitet med bilder på Twitter fann jag förstås, men dock väldigt få streamade videor. Eftersom jag inte var på plats fick jag istället ägna kvällen åt att räkna aktivitet i sociala medier, synd bara att arrangören Regi inte bad samtliga gäster att använda en hashtag för galan. Det gjorde mitt analysarbete lite mer krångligare.

Mina tankar kring de få publiceringarna under under gårdagen var många. Även om många byråer ser sig som traditionella bör de flesta ändå ha investerat i en ordentlig webbnärvaro och en stark aktivitet i sociala medier för att marknadsföra sig själva. Så som de förhoppningsvis gör för sina kunder, eller hur?
Vi lever i ett digitalt samhälle, och aktivitet på sociala plattformar bör i dagsläget vara standard. När allt kommer omkring, hur kan du lita på att en byrå som säger att de är experter på PR och marknadsföring om de själva inte använder de tillgängliga verktyg som finns för att stärka sitt eget rykte och relationer? En PR-person sa en gång till mig: ”En person som är bra på att marknadsföra sig själv, gör säkerligen ett bra jobb för att marknadsföra sina kunder” Det borde väl även gälla för byråer?

Så hur såg statistiken ut igår bland de 93 nominerade byråerna? (Jag slutade räkna klockan 22:00)
Instagram: 62 st bilder, 0,66 per byrå
Twitter: 59 st inlägg, 0,64 per byrå
Pluspoäng till Malmö-byrån KAN som kort efter resultatet publicerade ett inlägg om vinsten och spred i SoMe. Sånt gillar jag!

 

johanna.lindskog-lindell@hyperisland.se