Dela sidan:

Chefer som inte förstår den nya tiden

Jag hamnade i en intressant diskussion igår som handlade om flexibla arbetstider och om chefer i kommunikationsbranschen som inte tillåter att medarbetarna jobbar hemifrån. Personen i diskussionen, som arbetar långt över sina kontrakterade 37,5 timmar i veckan, hade fått ett mail som ifrågasatt om hen verkligen jobbat heltid hemifrån de dagar som då denne inte hade varit kontoret. Så vad handlar det om från chefens sida? Kontrollbehov, härskarteknik eller rent av osäkerhet? En sak är säker, ett sådant ifrågasättande dödar kreativitet.

Min erfarenhet är att de som gärna arbetar flexibilitet ofta också har hög produktivitet och är väldigt strategiska. Kan en person ta ansvar för sin egen tid och upplägg, kan den personen också planera sitt jobb. Dessa människor fortsätter att samarbeta oavsett var de befinner sig. De fortsätter att hålla möten, diskutera projekt och är ständig kontakt med kollegor, men de gör det digitalt istället för i ett konferensrum eller bakom sin skärm i kontorslandskapet. Det finns dessutom mängder med rön som visar att olika människor har olika prestationscykler över dygnet, och det finns sällan några fördelar med tvingande arbetstider.

Jag som chef skulle istället oroa mig mer för personerna som bara sitter av sin tid på kontoret. Är skärmtid verkligen det samma som produktiv arbetstid?

Det digitala har inneburit förändringar för branschen. Om vi bara förhåller oss till att arbeta fysiskt på kontoret och under kontorstid så tror jag att vi missar enorma möjligheter för våra kunder och varumärken. Olika saker kräver olika situationer. Ibland behöver någon sitta på kontor, andra gånger hemma och den tredje gången på ett café. Allt beror på uppgift, sinnelag och koncentration – men i kommunikationsbranschen finns det sällan fördelar att nagla fast folk vid ett skrivbord.

Flexibla arbetsformer skapar flexibla medarbetare. Chefer från dinosaurietiden får helt enkelt ändra på sig, då flexibilitet höjer nöjdheten och kreativiteten hos de anställda. Marknadsavdelningar och byråer är inte 9-17 jobb, den formen för arbetstid har snart 100 år på nacken, från en tid då industrin stod för merparten av jobben. Världen är ansluten och företag som inte greppar detta kommer få svårare att attrahera och behålla talanger. Företagets kunder kräver företagets uppmärksamhet på alla dygnets timmar. En förlegad chef kräver att sina anställda är på kontorets öppettider men tar inget ansvar utanför kontorstid. En modern ledare förstår istället att flexibilitet är det som krävs för att vara i framkant. Det behöver inte vara ett problem, tvärtom. Se till att anpassa arbetstiderna till förutsättningarna som medarbetarna och kunderna har.

 

johanna.lindskog-lindell@hyperisland.se