Dela sidan:

Företag som tar socialt ansvar

Jag fullkomligt älskar företag som reagerar och agerar! Jag tror starkt på, och har en svaghet för, varumärken som står upp för samhällsfrågor och det de tror på. Men att kommersiella företag tar ett socialt ansvar och lyfter problemställningar tenderar att få många människor att reagera negativt. Kommentaren “de vill bara tjäna pengar” är vanlig och återkommande. Visst har ett bolag allt som oftast som mål att tjäna pengar, det är inte konstigare än så. Så vad ska ett företag enligt kritikerna då göra? Ingenting alls? Är det lösningen på diverse samhällsproblem? Jag tycker det är viktigt att företag engagerar sig socialt. Aktörer inom näringslivet har mycket de kan bidra med till samhällsutvecklingen och jag är nog inte ensam om att vilja stödja och köpa från bolag som har ett högre syfte, som tar ansvar och arbetar för ett bättre samhälle.

Här kommer några exempel på aktörer som gör lite mer för samhället:

TRE (3). Donera data nu. Teleoperatören har utvecklat en lösning där kunderna kan avvara värdet av den surf som de inte använder och skänka pengarna till UNHCR:s arbete i Syrien. Summan omvandlas till rent vatten, mat och tillfälliga boenden för behövande människor.

Friskis & Svettis. Tar ställning mot rasism. Föreningen arbetar för att alla ska vara välkomna i deras verksamheter. De gav därför några ensamkommande barn träningskort men stötte på viss kritik av ilskna “medlemmar”. Företaget svarade då att de personer som inte uppskattade deras engangemang med att välkomna och integrera flyktingar, inte behöver träna hos dom. Enkelt och tydlig ställningstagande. En eloge till Friskis & Svettis!

Coop. Bekämpa matsvinnet. Säljer grönsaker som inte har den perfekta grönsaksformen. Grönsaker slängs ofta för att de ser annorlunda ut (Hela 15-30 procent ratas) Så dumt och ett sånt slöseri!

Hemköp Täby, Stockholm. Personalen placerade vindruvor som innehöll alldeles för mycket bekämpningsmedel i städhyllan tillsammans med maskindiskmedel och rengöringsvätskor. Butiken kunde inte välja bort produkten då utbudet är styrt centralt. Dock finns det inget krav var varan ska placeras. Detta var ett lokalt ställningstagande som hyllats av väldigt många.

 

johanna.lindskog-lindell@hyperisland.se