Dela sidan:

Kellogg´s virala kris

Åt du dina vanliga frukostflingor i morse? I fredags laddades en film upp som visar en man som urinerar varor på ett transportband i en amerikansk Kellogsfabrik. Filmen sägs vara från 2014 och nu har en utredning startat. Filmen har under helgen spridits sig som en löpeld över internet.

Kommentarer till den uppladdade filmen uttrycker avsky och chock:
“That’s disgusting not even funny…I don’t even eat Kelloggs, but that’s a real dirt bag not happy with his own life.”
“Shouldn’t places that deal with food like this have cameras everywhere? Just a thought.”

I lördags uttalade sig Kellogs talesperson Kris Charles som berättade att Kellogg tar situationen på största allvar och de är chockade och djupt besvikna över videon.

Lugn, du åt säkerligen inte några kontraminerade flingor imorse, då utgångsdatumet för de drabbade produkterna lär ha passerat för länge sedan! Vi får vi hoppas att detta är ett sällsynt fall och att du och ditt företag inte kommer drabbas av något liknande! Men jag har några tips på hur du kan hantera en kris, oavsett om den är lika anmärkningsvärd eller av mildare karaktär. Glöm inte att hantera de digitala reaktionerna!

Kunder avskyr att ignoreras.
När kunderna använder sociala medier för att klaga, är det oftast för att ett företag redan misslyckats med att tillfredsställa dem via kundservice. Så att provocera dom ytterligare med digitalt tystnad rekommenderas inte.

Potentiella kunder ser din ignorans.
När arga konsumenter vänder sig till sociala medier för att ventilera, tittar hela världen. Potentiella kunder blir mindra benägna att göra affärer med ett företag som ignorerar klagomål genom sociala medier, vilket inte så konstigt.

Du kan vända negativ kritik till något positivt.
Alla är vi människor och alla vill vi bli hörda. Även om du inte kan lösa den missnöjda kundens problem helt, så kommer du långt med att du visar att företaget du representerar lyssnar. Den enkla handlingen att svara på klagomålet, oavsett om du löser situationen eller inte, är ibland tillräcklig för att förbättra kundens upplevelse.

 

johanna.lindskog-lindell@hyperisland.se

 

Källa: SocialMediaToday