Dela sidan:

Hur hanterar du svåra PR-kunder?

Att jobba med kunder och varumärken som PR-konsult eller som ansvarig inhouse kan ibland vara utmanande på olika sätt, oavsett om man är ny eller gammal i branschen. Komplicerade kunder kan försvåra för dig att få jobbet gjort och framgångsrikt utföra det du anlitades att göra i första hand; ett bra och gediget PR-arbete.

Står du i startgropen att börja jobba med ett nytt varumärke? Ta reda på vad som hände med den som du ersatte. Har kunden eller bolaget gått igenom en massa konsulter innan du kommer på plats? Om så är fallet, fråga vad som hände och varför. Här kommer några “varningstecken” som du kan luska lite djupare i, innan du sätter tänderna i arbetet.

Mikrokontroll. Fastnar arbetsgivaren i att minutiös kontrollera alla aspekter av ditt arbete, visar de en benägenhet omarbeta och revidera saker i onödan?

Dålig kommunikation. Kan de ge dig transparenta svar eller är de vaga och du får känslan av att de undanhåller information från dig?

Överskattar bolagets sin kompetens och expertis? De tror sig veta allt som finns att veta om alla aspekter av PR och marknadsföring och har inte tidigare velat ta emot råd från konsulter.

Orealistiska förväntningar. Din kund eller arbetsgivare har en alldeles för liten budget för att åstadkomma vad de vill uppnå eller har orimliga krav på genomslag i media.

Giftig organisationskultur. När en organisations interna dynamik är ohälsosam och kontraproduktiv, kan det innebära problem, inte bara för ditt arbete på kort sikt, det kan också skada din PR-byrås rykte långt framöver (t.ex. som den potentiella syndabocken). Hur ser du då om det är en dysfunktionell organisation? Det finns många tecken, men detta är två stycken:

  1. Dåligt ledarskap. Det finns inga tydliga roller och ansvarsområden och det finns inga rutiner att säkerställa ansvarsskyldighet. Ledningsgruppen är avskild från verkligheten och ogillar förändringar.
  2. Bristande öppenhet. Det finns en allmän ovilja att dela information (både inom organisationen och med dig som konsult).

 

Alla vet att det krävs en viss färdighet att hantera svåra kunder eller varumärken, och det är något som varje konsult bör behärska. Dock är det viktigt att komma ihåg att alla varumärken kan förändras. Var inte rädd för att hantera något som känns jobbigt vid första anblicken! Lite smuts under naglarna skrämmer inte dig. Att se ett varumärke utvecklas på nära håll, samt vetskapen om att det är din PR-hand som har skapat och stärkt kunden kan betyda mycket för din karriär. Ha det i åtanke när PR-kriserna viner runt knuten, du kommer rida ut dem och du gör det bra! #måndagspepp

 

johanna.lindskog-lindell@hyperisland.se

Källa: SoloPRPRO