Dela sidan:

En pr-kris tar 5 år att läka

Ärr från en pr-kris kan ta år att blekna för ett företag. En vd som förskingrat, har ett stötande och kränkande språk eller har ett beteende som svärtar ner företagets anseende tar i snitt fem år för folk att glömma, detta enligt en analys från Stanford University som har studerat 38 exempel på vd:ar som betett sig illa mellan 2000 till 2015.

I hälften av de 38 undersökta fallen, fick cheferna sparken eller avgick självmant. Kriserna resulterade i genomsnitt 258 nyhetsartiklar som sträckte sig 4,9 år över tiden.

Stanfords rekommendation till styrelser är att de ska se till att de är beredda att svara på anklagelser och använda sig av undersökningar av bolaget som arbetsplats, tredjepartsmätningar samt omvärldsbevakning i sociala sfärer för att fånga upp problem innan dessa blir till en rubrik. Styrelsens uppgift är att övervaka företaget och reagera snabbt ifall de ser varningsflaggor. En vd är av naturen en viktig del av ledarskapet, och ”tonen i toppen” inrättas av denna person som har en stor inverkan på hur organisationen mår.

Även om man kan begå dumheter analogt så är det värt att tänka på att du varje dag lämnar digitala fotspår, det är bara en tidsfråga innan vårt rykte är mer värt än pengar. I framtiden kommer kanske vårt digitala avtryck mätas likt ett kreditbetyg och poängsättas. Jag är övertygad om personer som försummar sin digitala närvaro missar viktiga affärsmöjligheter och i värsta fall sätter starka varumärken i gungning.

johanna.lindskog-lindell@hyperisland.se