Dela sidan:

5 vanliga misstag som företag gör i sociala medier

Jag hittade en bra infografik från Bianchi PR som samlar fem vanliga misstag som företag gör i sociala medier. Många varumärken tror fortfarande att sociala medier handlar om att föreläsa när det snarare handlar om att ha samtal och bygga relationer. När en envägskommunikation blir tvåvägs, det är då man vinner mark och får nya digitala vänner.

Fem vanliga misstag som företag gör i sociala medier:

  1. Företag delar inte tillräckligt med positiva artiklar som skrivits om dem. Att publicera artiklar kan skapa engagemang med följarna. Dela mer av företagets positiva mediaträffar, det skapar en trovärdighet och det kan även också stärka företagets relation till skribenten som skrev artikeln. Tänk dock på att dela content som är intressant för följarna.
  2. Bolag använder sig inte av LinkedIn när de delar content i den sociala sfären. Här har vanligtvis företagen den största följarskaran så se till att använda plattformen och glöm inte att engagera de anställdas nätverk.
  3. Varumärken undviker att konversera med sina följare. Ställ fler frågor, skapa engagemang och se till besvara dina följares frågor! Tänk på att kunder inte alltid taggar dig eller dina konkurrenters företag i sina tweets eller i ett inlägg, du måste själv se till att alla meddelanden blir uppletade och besvarade. Tysta företag tappar kunder. Du kan vinna mycket genom att vara snabb. Jag ser det här som en ren och skär tävling. Är du en tävlingsmänniska som jag så kommer du njuta över att svara snabbt. Jag är lättroad.
  4. Go visual! Människor föredrar visuellt innehåll eftersom det är mer minnesvärt än text, men väldigt många företag missar detta när de twittrar.
  5. Alltför många företag är för självcentrerade! Publicera mer innehåll som inte enbart handlar om företaget utan är användbart och intressant för era följare. Hur får du reda på vad som intresserar företagets publik? Lyssna strategiskt. Med ett öra mot företagets sociala plattformar samt ögonen på realtidstrender, kan du skapa budskap som engagerar. När vi vet vad människor är intresserade av, vad de letar efter eller vilka problem dom försöker lösa, kan ditt innehåll bli mycket effektivare. Effektiva meddelanden handlar om att skapa rätt budskap till rätt målgrupp.

 

johanna.lindskog-lindell@hyperisland.se

Infographic-Social-Media-Mistakes-for-Professional-Service-Firms