Dela sidan:

Hitta en person som är kompatibel med ditt varumärke

Allt fler varumärken samarbetar med digitala påverkare och ambassadörer. Kända profiler lånar ut sitt namn och blir på så sätt en del av varumärket. Fler varumärken bör ta tillvara på digitala påverkare. Med deras popularitet, förtroende och inflytande kan de betyda mycket för just din kund eller företag. Nu blev samarbetet mellan Johan Jureskog och McDonalds kanske inte precis så som de hade förutspått. En burgare signerad köttkungen Johan blev i den analogen världen en besvikelse för en restaurangkund som postade bilden digitalt. Kocken Jureskog reagerade på kritiken genom att ta bort sin Facebook-sida.

Så hur väljer du rätt person? Det handlar om att hitta en person som är kompatibel med ditt varumärke och samtidigt tillåta personen att använda sin egen röst och personlighet för att sätta vinkeln på budskapen, annars kommer kommunikationen inte kännas äkta. Om du inte är villig att låta hen dela sina egna budskap om ditt varumärke, så är ett samarbete med digitala påverkare inte en idealisk strategi. Tänk efter före och försök förutspå alla tänkbara scenarion, att förutspå potentiella katastrofer är bra. Lyssna inte på dom som säger att du är alltför dramatisk. Att vara en ”katastrof-tänkare” är en styrka.

Både du och jag, samt alla andra, har blivit alltmer självförsörjande i den digitala sfären. Vi gör på egen hand efterforskningar och vi litar på rekommendationer från personer som vi ser upp till och tycker om. Kunder litar mer på rekommendationer som kommer från personer, än om informationen kommer från ett varumärke. Recensioner påpekar köpbeslut, och Facebook och Twitter är några av de plattformarna som dina kunder besöker. Aldrig har det varit viktigare att hantera sitt rykte online än nu. Genom att samarbeta med digitala påverkare kan ditt innehåll få ett större värde via påverkarens tankar och erfarenheter. Det adderar i sin tur känsla och tonalitet till din produkt. Men det kan också bli en pr-kris om du väljer fel person!

Vem är en digital påverkare? Det kan exempelvis vara en en inflytelserik bloggare, en kändis, en person med många följare på Instagram, eller kanske en person som engagerar din målgrupp positivt.

Word of mouth är oslagbart, men kan också sänka ett varumärke om det slår fel.

johanna.lindskog-lindell@hyperisland.se