Viral kris för Ålandsbanken som ifrågasätter kvinnors kompetens

Linda Bernström fick i veckan en tidningsbilaga av Ålandsbanken och uppmärksammade där bristen på kvinnor i numret. Hon kontaktade banken angående detta och kritiserade att den enda kvinnan som syntes i tidningen var i form av en bakdel. Hon kritiserade även att de som arbetar med tidningen till synes endast är män.

Chefredaktören svarade på Linda Bernströms mail, men svaret är minst sagt chockerande!

”Att verksamheten främst bedrivs av män inte självklart en nackdel. Det hänger samman med att kvinnor, tyvärr, inte är lika tilltalade och engagerade inom finansbranschen. Vore du betjänt av att servas av ett mindre kompetent och mindre engagerat team för att det består av kvinnor?”

Denna kommentar kommer leva länge i den sociala sfären, och kommer sätta ett starkt avtryck. I skrivande stund har Linda Bernströms Facebook-uppdatering som publicerar svaret från Ålandsbanken hundratals delningar. Det är inte helt lätt för företag att bemöta en sådan våg av kritik som just nu drabbar Ålandsbanken, men det blir verkligen inte enklare av att banken själv tycks sakna all typ av närvaro i sociala medier.

Den stora insikten som många företag som inte socialiserar digitalt missar är att allt och alla finns online, även om de själva har valt att stå utanför. Människor diskuterar varumärket oavsett.

Ålandsbankens vd har svarat på kritiken och bett om ursäkt, men det budskapet kommer få svårt att nå användarna i sociala medier innan skadan är för stor. En bra start för dem vore kanske är dags att damma av deras Facebook-sida som har en uppdatering anno 2013?

Bild: Linda Bernström

Bild: Linda Bernström

johanna.lindskog-lindell@hyperisland.se