Dela sidan:

5 tips på hur du vässar ditt personliga varumärke

Sommaren är enligt mig över och det är dags att putsa ditt personliga varumärke! Vad har Donald Trump och Hillary Clinton gemensamt? Kanske inte så mycket mer än att de två är människor? Jo, de har något mer som är gemensamt, att de båda har skapat starka personliga varumärken. När deras namn nämns får du automatiskt en bild på hornhinnan som speglar vad de står för.

Idag i vårt digitala samhälle är behovet av att skapa en unik röst och bygga ett stabilit och starkt viktigare än någonsin. Det är viktigt eftersom det i affärsvärlden står mycket på spel och det finns inte möjligheter dölja något. Sociala plattformar är inget som ska ignoreras och du måste vara aktivt på valda platser, och den aktiviteten måsta vara strategisk. Föreställ dig att du är PR-chef på ett stort bolag, men bolaget är din egen person. Du ska hantera ditt rykte, bygga anseende och välja hur du representerar dig själv inför andra, exempelvis med tonalitet och expertis. Att bygga ditt varumärke handlar om att visa upp vem du är och betona vad du vill bli ihågkommen för. Är du dessutom företagsledare kan du även förbättra ditt företags varumärke och trovärdighet på nätet. Har du en kris som väntar runt hörnet, kan du som företagets ansikte utåt, använda dig av ditt sociala engagemang och bemöta frågor snabbt. Tysta företag med odigitala ledare är sällan bra.

Här kommer fem viktiga saker att tänka på när du bygger ditt personliga varumärke:

1. Identifiera. Vilka är dina intressen? Ditt personliga varumärke kommer vara en mix av det som du är passionerad av och din expertis i valda ämnen.
2. Finns det luckor? Du kanske måste vässa din expertis och fylla igen kunskapsluckor så du kan ge svar på tal när du blir tillfrågad. Kunskap är makt, och du vill briljera med dina svar när du blir tillfrågad.
3. Marknadsför dig själv. Genom data kan du indentifiera var din målgrupp finns. Är de mer aktiva på Facebook än på Instagram, ja då är det där du ska synas och höras.
4. Skapa ett mervärde. Det tar tid men du kan inte bara ta utan att ge något till dina följare. Du måste ge det som dina följare är intresserade av, sedan kan du nysta in dina budskap.
5. Var konsekvent. Stå kvar vid dina värderingar och experis. Det är det som bygger förtroende.