Dela sidan:

Alternativ fakta en utmaning att bemöta

Ingen har väl missat Sean Spicers, vita husets pressekreterare, uttalande om mediernas rapporteringen kring storleken på publiken som bevittnade Donald Trumps invigning. Sean Spicer hävdar att det var den största publiken som någonsin har varit vid en invigning, något som motsägs av både flygfoton och människor som var på plats. När uttalandet senare ifrågasattes försvarade Trumps rådgivare Kellyanne Conway pressekreterarens uttalande med att han gav alternativ fakta, något som fick snabb spridning digitalt.

Det kan inte vara lätt att jobba i Vita huset, det verkar som att både Kellyanne Conway och Sean Spicer gör precis som deras uppdragsgivare vill, även om de säkerligen vet om att det kommunikativt inte är bra. Eller så är de helt enkelt övertygande om det här är den bästa strategin. Enligt undersökningar tycker Trumps anhängare att bilder från Donalds Trumps invigning visar på många fler besökare än bilder från Obamas invigning. Hur det än må vara kommer “Alternative facts” vara ett begrepp som många kommer att minnas.

Om en betydande del av Trump supportrar är beredda att kämpa för uppenbara påhitt, kommer det blir svårt framöver att möta påståenden med just fakta.

En strategi som The Guardian skrev om igår är att hur journalister kan visa solidaritet. Nästa gång Donald Trump inte svarar på en fråga som ställs på presskonferensen, uppmanas nästa reporter som får chansen att ställa en fråga, upprepa den föregåendes journalists fråga. Om hen i sin tur inte heller får svar från presidenten ska nästkommande journalist som får chansen att ställa samma fråga på nytt.

Alla stöter ibland på företag som har en väldigt stark vilja i det som den vill ha utfört. Om du tar din klients önskemål bokstavligen på orden, skapar budskap som grundar sig på kundens uppgifter är du en ja-sägare och din kommunikationsstrategi blir ensidig. Du måste kunna sätta dig in kundens målgruppers skor, hur de upplever företaget. Utmana din kund och försök få dom att se ett utifrån och in-perspektiv. Det är först då som ni ser om varumärkeslöftet levererar mot användarupplevelsen och budskap kan formas. Innovation kan inte skapas i ett företag där företagspolitiken och dess kultur kväver den, och inte heller kommer en kommunikationsplan fungera framgångsrikt om inte företaget är redo att ta emot idéer utanför företagets väggar.

 

johanna.lindskog@lindell.org