Så väljer du rätt influencer

Digitala påverkare eller influencers är nutidens kändisar. Enligt en undersökning från Musefind litar konsumenter hela 92 procent mer på en påverkare än ett varumärkes annonsering eller uppbackning av en “traditionell” kändis. Datan visar på ett lågt förtroende hos företagen och gör att deras egna kanaler förlorar dragkraft och styrka. Att inkludera influensers i din marknadsföringsstrategi kan vara ett effektivt drag, och det är många företag som redan har förstått det. Men hur väljer du egentligen rätt person för ditt varumärke? Här kommer några parametrar som du kan använda dig av:

Stirra dig inte blind på fåfäng data. Det jag menar med fåfäng data är antalet följare. Vi kunde igår läsa om att träningsprofilen Emma Igelströms publik på Instagram består av väldigt många fejkföljare. Du kan se hur effektiv en influenser är genom en analys av personen följare. Du vill samarbeta med en person som engagerar och aktiverar sin publik. Kolla på hur aktiva personens följare är, om de svarar på budskap och deltar i samtal.

Det är viktigt att notera vad din valda influencer talar om. Den person som du har valt för ditt varumärke måste vara relevant för ditt varumärke. Tänk inte för brett, utan gräv lite i detaljerna. Titta på demografin. Vilka är din valda inluencers publik? Dessa faktorer kommer spela stor roll på hur du förpackar budskap. Du kan nå en skräddarsydd publik genom rätt person och rätt budskap.

Inom närliggande tid kommer det bli svårare att urskilja skillnaden mellan en digital påverkare och ett varumärke, då fler influencers lanserar sina egna produkter. Hårdvalutan i marknadsföring med influencers är förtroende. Du och jag kan lika snabbt som vi började följa vald person i den sociala sfären, välja att avfölja dem med ett knapptryck. Det kan exempelvis vara att den sociala påverkaren samarbetar med fel varumärke enligt sin publik eller har för mycket sponsrat innehåll.

 

Här hittar du de ursprungliga tipsen.

johanna.lindskog@lindell.org