Dela sidan:

Utmaningar för nutidens pr-konsult

En vän berättade häromdagen om en fjärran tid, då han jobbade som journalist och tog emot pressmeddelande som faxades, som sedan prydligt blev sorterade i två högar. En bunt med intressanta nyheter och en hög bunt som hamnade direkt i papperskorgen. Tänk dig dåtidens pr-konsult som hade en medielista med 100 stycken kontakter som var och en skulle bli kontaktade via fax och långa telefonnummer som skulle knappas in. Puh! Fanns det kortnummer som kunde lagras på maskinen, någon som vet?

Nu går det betydligt snabbare, men även om nu tusentals kontakter i en medialista kan bli kontaktade med ett enda knapptryck, har snabbheten medfört några utmaningar för oss i pr-branschen. Här är några:

Hantera kriser på kort tid.
Borta är de dagar då du hade tid att förbereda ett uttalande i samband med en kris. Timmar har komprimerats till minuter. En krisplan är nödvändig att ha förberett i förväg, och agerande och kommunikation måste ske med eftertanke. Varumärken får ofta inte en andra chans att göra rätt. En dom av konsumenterna i sociala medier kan ske snabbt och kraftfullt.

Inget är hemligt.
Förr gick det att exempelvis produktutveckla över en längre tid och när lanseringsdagen äntligen kom blev produkten förhoppningsvis en succé. Nu, i den digitala eran, är det svårt att hålla vissa affärshemligheter hemliga. Det som kommuniceras internt kommer förmodligen också läcka externt. Omfamna transparens.

Publicering.
Det är lättare än någonsin för ett företag att publicera via plattformar som exempelvis LinkedIn eller genom sin egen blogg. Dagens pr-konsult måste dock se till att företaget har rätt ton i sin kommunikation. Genom att använda plattformar på rätt sätt, kan företag nå relevant publik och positionera sig på vald marknad.

Källa: PR Daily

johanna.lindskog@lindell.org