Gör din vd synlig och bygg förtroende

PR Daily har jämfört rapporterna Edelman Trust Barometer och Gatehouse State of the Sector och ställt dessa rapporter bredvid varandra. Vid jämförelsen dyker det upp en del intressant data.

Edelmans årliga Trust Barometer visar att förtroendet för vd:ar är på den lägsta nivå någonsin, 37 procent. Det är ett fall med 12 procentenheter under det senaste året.

När det gäller Gatehouse rapport säger den att ledare i företag har starka kommunikationsförmågor men har en begränsad synlighet.

Insikter från dessa två rapporter är att pr-ansvariga måste fokusera på att göra sina ledare mer synliga och tillgängliga. Det är dags att inte bara presentera vd:ar i olika kommunikativa texter, utan också att få dem att delta – vilket är ett av de enklaste sätten att bygga förtroende internt. En ledare som deltar sätter sig på samma nivå som sina anställda, vilket medför förändringar och uppmärksamhet åt både problem och lösningar. Genom att göra bolagets ledare mer tillgänglig och synlig kan du som pr-ansvarig öka medarbetarnas förtroende för honom eller henne.

Ett varumärke bygger man inifrån och ut, och en avgörande byggsten är att bolagets anställda litar på sina ledare och känner att ledarna är åtkomliga och synliga.

johanna.lindskog@lindell.org

Här hittar du PR Dailys artikel.