Dela sidan:

Tre varningsflaggor

Likt många andra företag finns det dalar och toppar för din pr-byrå. När tiderna blomstrar kan du välja och vraka bland klienter som vill jobba med just dig, men ibland finns det dalar, uppdragen tryter och du vill kanske knipa tag i varje varumärke som korsar din byrås entré. Även de som egentligen inte passar byrån. Maris Callahan som bland annat skriver för nättidningen Spinsucks, menar att det finns vissa pr-klienter som du bör avstå från.

Här är tre varningsflaggor:

Varningsflagga #1. “Min fru/make/vän/kollega/någon tycker att bolaget behöver ha pr-stöd.”
När du träffar potentiella PR-kunder måste du uppge hur mycket tid och ansträngning som krävs från alla parter och identifiera vem som ska ansvara för dessa ansträngningar från kundsidan. Du vill inte jobba med någon som ser dina pr-aktiviteter som något jobbigt, ansträngande och bara en massa extraarbete för kunden.

Varningsflagga #2. “Vi älskade ditt förslag och vill gå vidare, men vi vill betala dig 50 procent mindre än vad du föreslog i offerten.”
Förhandlingar är vardagsmat i vår bransch, men du vill inte jobba för två kunder till priset av en. Det kommer äta upp din tid och du kommer inte göra ett bra jobb då du inte kan ge full uppmärksamhet till samtliga kunder. Ditt jobb blir helt enkelt dubbelt så svårt. Prissätter du din tid rättvist får du dina kunder att värdesätta din kunskap och expertis. Då blir kunderna också mer nöjda och lojala.

Varningsflagga #3. ”Vår tidigare pr-byrå gav oss inget resultat i media.”
Såklart, ibland misslyckas konsulter med att uppnå uppsatta mål, som exempelvis medietäckning. Men pr handlar om så mycket mer, och det är också svårt att mäta pr-resultat då de inte alltid är omedelbara. Du som konsult kan tillbringa timmar på att försöka få media att berätta din kunds historia. Men där tar din kontroll slut, och du kan bara vänta på resultatet. Sex månader senare är det möjligt att din klient får ett samtal av olika medier med anledning av ditt tidigare pr-arbete.

johanna.lindskog@lindell.org

Här hittar du den ursprungliga artikeln.