En kass chef påverkar bolagets affär

Man bygger ett varumärke inifrån och ut, och det är viktigt att företaget har förnuftiga ledare som förstår hur man ska bete sig. De mest framgångsrika företagen förstår att deras rykte externt och internt spelar stor roll för att attrahera kandidater, men också för att behålla deras anställda. Det funkar inte i längden att ha en chef som är en douchebag som tror att hens åsikt är det enda som gäller och att den är de anställdas lag.

En av de viktigaste sakerna som jag tycker respektingivande ledare besitter är att de behärskar vänlighet. Vänlighet är inte en svaghet utan tvärtom. Vissa chefer som min bekantskapskrets har verkar tro att dominans, kontrollerande och hård attityd visar på styrka. Men styrka är dock inte något du kan tvinga på människor. Det är något du förtjänar genom att gång på gång visa det i motgångar. Människor behöver mod i sina chefer. De behöver någon som kan ta svåra beslut och se över gruppens bästa. De behöver en ledare som håller kursen när det blåser hårda vindar. Människor är mycket mer benägna att visa styrka själva när deras ledare gör detsamma. Det är inte så konstigt.

En dålig chef påverkar inte bara den person som är utsatt av den, det kan påverka ett helt kontor och dess moral. Sprider sig denna dåliga stämning kan det påverka den interna varumärkesstoltheten och hur de speglar företagets varumärke externt. Därmed påverkar det bolagets affär. Det blir en dominoeffekt.

Skarpa ledare välkomnar utmaningar och är öppna för andras synpunkter och kritik. En miljö där människor är rädda för att komma med sina insikter, tala eller ställa frågor är en plats som skapar misslyckanden.

johanna.lindskog@lindell.org