Dela sidan:

Vänliga företag vinner kunder

Sprout Social Index är en rapport från Sprout Social. Datan baseras på 289 000 offentliga profiler i sociala medier mellan Q1 2016 och Q1 2017. För att förstå hur varumärkens personligheter påverkar köpbesluten tillfrågade bolaget 1000 konsumenter om vilka personlighetsdrag de vill att varumärkena ska visa digitalt.

Majoriteten visar att konsumenter väljer att handla av varumärken som är ärliga (86 %), hjälpsamma (78 %) och vänliga (83 %), samt att de använder sig av sociala plattformar för kundvård.

Även om 75 % av de tillfrågade uppskattar humor, är endast 36 % villiga att köpa från dessa varumärken. Att vara rolig kan snabbt ändras till att vara irriterande om det inte sker i rätt tid och är intressant. Hälften av de tillfrågade skulle avfölja varumärken som de finner irriterande och 23 % säger att de aldrig mer skulle köpa produkter av det företaget. Hårt betyg!

Att vara rolig digitalt kan vara svårt. Fokusera istället på vad de flesta konsumenter vill ha, oavsett bransch. Kommunikation ska vara ärlig, användbar och visa vänligt beteende.

Läs hela undersökningen här.

johanna.lindskog@lindell.org

consumerreaction