Betraktelser från Almedalen dag 1

Nu har jag landat på Gotland och ännu en Almedalsvecka har börjat. Kanske är det bara jag, men det känns som det är färre människor på plats i år, men min magkänsla kan vara fel. Har ingen färsk data till hands.

En sak som är säker är att det blir svårare att nå ut ut bruset. Har ditt företag eller din kund satsat hela budgeten för att under de kommande dagarna försöka bli sedda, för att sedan bli tysta igen?

Jag har sagt det förr men det är det skrivna ordet som är mäktigt. En digital röst som aldrig tystnar. Bloggen är ett viktigt verktyg för företag, ett verktyg som många fortfarande förbiser. Genom bloggen kan ditt företag snabbt bemöta kritik och kommunicera i realtid. Den största styrkan är att ditt varumärke får en röst, stil, ton och personlighet. En av de andra stora fördelarna med att blogga är att du kan locka en hel rad nya potentiella kunder som kanske inte har hört talas om er innan. Företag som har en stark digital närvaro ligger hästlängder före sina konkurrenter som inte satsar på digital kommunikation. Kunderna är idag digitala, och de gör sin egen research och blir säkerligen mer benägna att välja just din produkt än från ett företag utan en digital röst. Satsa på ett seminarium, eller ett mingel. Men se till att börja vässa din digitala röst!

johanna.lindskog@lindell.org