Dela sidan:

Vässa din penna

En undersökning visar att många arbetsgivare vill att deras jobbkandidater ska besitta en god kunskap i skrivande. Undersökningen är visserligen amerikansk, men jag är övertygad om den även speglar den svenska marknaden.

Jag har suttit på både byrå- och kundsidan i olika omgångar och har alltid behövt skriva, och då inte bara pressmeddelanden. Att skriva enkelt och förståeligt är ett tecken på vad som utgör en god kommunikatör. Det handlar inte bara om stava rätt, utan du behöver kunna skriva texter som passar olika målgrupper och som förmedlar rätt känsla.

Oavsett om du sitter på en pr- eller reklambyrå, eller inhouseavdelning, kommer du säkerligen ställas inför följande situationer där du kommer behöva vässa din penna.

Manus
Alla varumärken har gjort eller kommer vilja göra rörligt innehåll. Då kommer du behöva skriva ett manus om vad filmen ska kommunicera. Kunden eller experten har säkert en hel del de vill säga under den korta filmen, men levererar ofta ett massivt dokument som överskrider längden. Ditt jobb är att stryka och formulera om så filmen blir värd att titta på.

Sociala plattformar
Varje social plattform behöver olika typer av behandling. Det krävs förståelse för publiken, vad som engagerar och vad som inte gör det. Publiceringar på Twitter och Facebook kräver en hel del arbete, även om många inte tror det.

Bloggtexter och artiklar
Företag är experter på sin egen marknad och har ofta mycket innehåll i form av tips och råd. Ofta är perspektivet för mycket inifrån och ut. Tänk på målgruppen, och se till att förklara för dem som inte är lika kunniga som avsändaren.

Här hittar du en artikel om undersökningen.

johanna.lindskog@lindell.org