Dela sidan:

NO BRAND’S LAND

Edelmans Earned Brand-undersökning visar att människor belönar eller straffar varumärken beroende på om de delar företagets värderingar eller inte. 14 000 personer deltog i undersökningar spritt över 14 länder. Nästan en fjärdedel av de tillfrågade uppgav att de föredrar att köpa från varumärken som delar deras uppfattning, och är dessutom villiga att betala mer för dessa produkter.

Jag gillar företag som har modet att sig ton och agera. Aktörer inom näringslivet har mycket de kan bidra med till samhällsutvecklingen.

Olika företagvärderingar ser vi alltmer ofta. Det var inte allt för länge sedan Google, Starbucks och Coca-Cola med flera, tog en publik ställning mot president Donald Trumps reseförbud.

Edelmans undersökning visar även att 65 % av de kunder som värdesätter värderingar, inte skulle handla av ett företag som är tyst i frågor som kunderna vill att de ska agera i.

De varumärken som ignorerar viktiga frågor, riskerar helt enkelt att fastna i “NO BRAND’S LAND”, en zon där människor är benägna att bemöta varumärken med likgiltighet.

Bild: Edelman

Här kan du läsa hela undersökningen.

johanna.lindskog@lindell.org