Dela sidan:

Fyra mindre bra pr-aktiviteter och en skröna

Robotborgaren Sophia, som nyligen blev medborgare i Saudiarabien, fick en fråga förra året vid en uppvisning av henne, om hon ville skada människor – hon svarade att hon ville det. Ouch!

Fyre Festival. En superhypad lyxmusikfestival på en privat ö i Bahamas. Tanken var att festivalen skulle marknadsföra Fyre Music Booking App, men visade sig bli en katastrof. Festivaldeltagarna fann tält och färdigförpackade smörgåsar i stället för lyxvillor och gourmetmåltider som de hade blivit lovade när de betalat tusentals dollar för inträde. Arrangörerna blev stämda.

På 1960-talet hade United Airlines en kampanj som heter ”Take Me Along” där affärsmän uppmanades att ta med sina fruar på sina resor. När företagsrepresentanter efteråt ringde upp frun för att följa upp, blev svaret ganska ofta ”vilken resa?”. Är historien sann? Nja, det verkar vara en skröna.

Under en gerillakampanj placerade Cartoon Network ut batteridrivna reklamskyltar i flera stöder som skulle marknadsföra Aqua Teen Hunger Force. Polisen fick motta flera samtal om skyltarna som hade synliga sladdar och batterier, och som skapade rädsla för bomber. Polisen ryckte ut och oskadliggjorde föremålen. Cartoon Network fick stora böter och chefer fick avgå.

Chipsmärket Walkers lät människor i England som kunde förutspå regn, vinna pengar. En dålig höst-kampanj i ett land där det regnar väldigt mycket. Bolaget förlorade nog stora summor på den aktiviteten.

johanna.lindskog@lindell.org