Dela sidan:

Super Bowl-reklamen som gick fel

Vid det här laget har de flesta av oss redan hunnit se många av de roligaste reklamfilmerna från Super Bowl 2018. Humorn har helt klart stått i fokus för årets påkostade filmer, men precis som förra året, har de sociala och ansvarstagande sociala budskapen också varit viktiga för många varumärken att föra fram.

Men det är inte alltid en film under Super Bowl går som det är planerat. Biltillverkaren Dodge, kända för att bygga kraftfulla muskelbilar sände reklamfilmen “Built to serve”.

Filmen visar människor, varvat med bilar, allt med en voice over från Martin Luther King Jr:s på pricken 50 år gamla predikan “The Drum Major Instinct”. Reaktionerna lät inte sig vänta. Förutom att Dodge uppenbarligen inte hade tillstånd att använda Kings predikan kommersiellt tycker många det är smaklöst att sälja pickups med draghjälp av medborgarrättskämpen King. Ungefär som att någon i Sverige skulle sälja folköl med hjälp av Astrid Lindgren.  Något som Dodge även har missat är att King i sin predikan uppmanar människor att inte spendera sina pengar på bilar.

Martin Luther King Jr:s dotter Bernice King har också uttalat sig, och bad marknadsförare att behandla ikoniska fraser med eftertanke, och inte blanda socialt ansvar med försäljning.

 

johanna.lindskog@lindell.org