Dela sidan:

Trevliga är oftast mer kompetenta

Det finns trevliga personer i branschen och tyvärr de mindre trevliga. De otrevliga typerna är stöpta i samma form. De väljer medvetet en kantig och aggressiv attityd för att uppfattas som kompetenta. Det brukar nästan alltid visa sig vara tvärtom. De trevliga är vassa på sitt jobb och de otrevliga är det inte, snarare brukar de oftast vara bättre på att prata om sitt jobb än att utföra det.

Här kommer fyra tips till dig eller kollegan för att få en mjukare framtoning.

Var schysst
Ingen vill jobba med en oschysst person. Behandla helt enkelt andra som du vill behandlad själv. Prata inte illa om kollegor eller kunder. Jag har förvånansvärt ofta träffat nya bekantskaper som väldigt snabbt tar chansen att säga mindre smickrande ord om deras arbetsgivare eller kunder. Det är inte proffsigt.
Var lätt att arbeta med
Varför skulle du vilja arbeta med någon som är svår och som hela tiden vill utmana och sätta dit dig? Jag menar inte att du ska bli en ja-sägare bara för att verka schysst. Du ska fortsätta vara en grym rådgivare i kundens pr-arbete, men istället för att säga nej till “dåliga” idéer kan du försöka komma med lösningar. Det gäller även i dina relationer till kollegor. Var inte en trist idé-dödare!
Var en bra lyssnare
Du har säkert en vän eller familjemedlem som är en bra lyssnare. Inspireras av det och applicera det på dina kunder. Ibland vill kunden lätta sitt hjärta, inte bara om marknadsföringsstrategier, utan även om bolaget i stort. Här kan du få enorma insikter som kan hjälpa dig i ditt fortsatta arbete för varumärket. En bra vän lyssnar, detsamma gäller för pr-rådgivaren.
Känn empati
Vad är kundens passion och vad är det som gör att de blir riktigt arga? Genom att lyssna och visa empati kommer du förbättra ditt arbete för kunden, och du kommer samtidigt veta vad du ska undvika och vad du ska uppmuntra.