Dela sidan:

ROI:n av en influencer

Fler företag väljer att arbeta med mindre influencers, så kallade microinfluencers. Istället för stora namn för att främja bolagets varumärke, så används de infuencers så har en mindre följarskara, men med rätt målgrupp.

Men innan du betalar någon för ett marknadsföringssamarbete, se till att influencerns publik är äkta och inte manipulerad data. Här kommer tre sätt att se det:

1. Kontrollera engagement rate
Är följarnas engagemang väldigt lågt medan kontot har många följare? Då kan det vara ett tecken på att det är köpta anhängare – fåfäng data är bara luft.

En enkel uträkning är att du väljer en bild på det kontot du vill kontrollera. Räkna ihop alla gilla, hjärtan, retweets och kommentarer, dela sedan den summan med hur många som följer kontot. Om du inte orkar räkna, kan du använda Planx.com som räknar ut engagemang automatiskt åt dig. Skriv bara in kontot du vill kolla.

2. Skanna falskt engagemang.
Bara för att en influenser har en hög rate betyder inte de är gröna. Stor köpt följarskara kan döljas med kommentarer som även de är köpta. Kolla efter kommentarer som ”Cool” eller ”Great post”. Detta behöver såklart inte vara köpta kommentarer, men det kan addera en viss insikt till den större analysen som du gör av infuencern. Äkta engagemang är om du ser många kommentarer som är relevanta för det aktuella inlägget.

3. Leta efter misstänkta följ och engagemangsstrategier.
Vissa influencers följer väldigt många under en kort stund, för att i sin tur får följare tillbaka. SocialBlade är ett verktyg som du kan använda för att kontrollera en influencer. Byggde de publiken på ett naturligt sätt eller genom en “bulk-följartaktik”?

Det du vill ha ut av ett samarbetet borde vara att din valda influencer skapar engagemang med en intresserad publik. Fåfäng data är bortkastade pengar.

johanna.lindskog@lindell.org

Källa PR Daily