Dela sidan:

Datastrategisk PR – när du inte vill köra på magkänsla

Den senaste tiden har det handlat mycket om data. En del är till och med så arga att de ska lämna Facebook, som de berättar om i statusuppdateringar på just Facebook. Men likväl är de ändå kvar på Facebook och företagets övriga plattformar. Nåja, ni resterande som är kvar på i de sociala medierna kanske vill vässa era insatser med data – skapa innehåll som går att sprida på Facebook, Twitter, Medium och för de som inte längre finns där, via ett sms. Allt är möjligt i den digitala sfären.

Data är en outtömlig källa till berättelser och debattartiklar.

Tre tips hur du använder Datastrategisk PR
Ditt företag har data, inte bara nätjättarna. Du kan exempelvis skapa infografiker som visualiserar siffror och statistik. Varför inte skicka pressmeddelanden som en infografik? Genom datan kan du skapa nyheter och inlägg om just det du vet att dina kunder pratar om.

Nyhetsbrev. Kanske passar det inte vid det valda tillfället att kommunicera om tjänsten eller produkten som du har i ditt publiceringsschema, utan den sociala datan säger något annat? Att aktivt lyssna på din kunds plattformar är avgörande. Kasta inte bort en bra publicering bara för att du är otålig.

Jag gillar att jämföra ny data med gammal data, allt för se att hur väl pr-arbetet har presterat och vad som kan optimeras eller ändras. Poängsätt social data veckovis. Alla aktiviteter och interaktioner har ett värde. Lär dig av dem. På så sätt tappar du aldrig takten.