Dela sidan:

varumärkesaktivism

Frågor som rör klimatförändringar och jämställdhet är, bland många andra, omöjliga att ignorera då de påverkar våra dagliga liv. Det gäller både för privatpersoner och företag. Förr i tiden var det inte vanligt att varken små eller stora varumärken tog ställning och uttryckte sina åsikter, men idag ser vi det allt oftare. Det är nästintill ett krav att ett företag tar bladet från munnen och visar sina värderingar både externt och internt. Vi lever i en modig kommunikativ tid. Platta varumärken med reaktiv kommunikationsstrategi utan åsikt kommer att falla hårt.

Dagens konsumenter vill förknippas med varumärken som delar deras åsikter, något som positionerar både varumärken och dess kunder i den sociala sfären.

Alla varumärken behöver såklart inte ta kontroversiella ställningstaganden, men alla bör ändå göra något för att göra världen till en bättre plats. Varumärken som ignorerar viktiga frågor, riskerar helt enkelt att fastna i “NO BRAND’S LAND”, en zon där människor är benägna att bemöta varumärken med likgiltighet.

Men alla kommer såklart inte hålla med dig om det som ditt bolag tycker är viktigt, och speciellt inte om det är falska aktiviteter som försöker dölja sprickor i företagets fasad. Sådant genomskådas snabbt.

Men kom ihåg det Maurice Saatchi sa, medgrundare av byrån Saatchi & Saatchi:

If you stand for something, you will have people for you and people against you. But if you stand for nothing, you will have nobody for you and nobody against you.”

johanna.lindskog@lindell.org