Dela sidan:

Det är inte svårt att hitta “star quality”

Jag fastnade för Walter Naeslunds artikel “Ingen lyssnar på ditt varumärke”. I den har han många viktiga poänger.

Men jag tror inte det behöver vara så svårt att hitta “star quality” hos talespersoner, och jag tror inte alla behöver ha det från början. Alla kan hitta sin kärna och utveckla den kvaliteten som behövs för att vara en framgångsrik talesperson. Alla har vi frågor som vi är personligt engagerade i, det gäller att få det att synas i kommunikationen. Jag har under lång tid arbetat med person-pr, och man bygger ett framgångsrikt varumärke inifrån och ut. De anställda är bolagets ansikte och röst. Lättaste är att börja med den digitala rösten, det är den miljö som vi alla lever i, och har nära till.

Företag som består av digitalt starka människor och hanterar sitt personliga varumärke med omsorg, kommer vara de företagen som springer om konkurrenterna. Det klassiska ordspråket ”Show, don’t tell” gäller även här. Människor vill idag förknippas med talespersoner som delar deras åsikter, något som positionerar både varumärken och dess kunder i den sociala sfären.

I framtiden kommer vårt digitala avtryck mätas likt ett kreditbetyg och poängsättas. De mest framgångsrika företagen kommer bestå av människor som har ett starkt digitalt värde. Personer som försummar sin digitala närvaro går däremot miste om fantastiska möjligheter. Det råder ingen tvekan om att sociala medier påverkar företag. Den digitala kommunikationen innebär förändring för marknadsföring, pr, varumärket och sist men inte minst, utveckling av produkter. Vi vet alla att god aktivitet i sociala medier går långt utöver att bara inrätta ett konto. Digital kommunikation utnyttjas fullt ut kan främja bolagets affärsmål.

Med tanke på den ökande mängden människor som är aktiva på sociala plattformar, kommer en digital närvaro med stor sannolikhet vara till nytta för företaget om det sköts rätt.

johanna.lindskog@lindell.org