Dela sidan:

Tre bra pr-aktiviteter 2018

När jag tittar tillbaka på 2018 finns det många lyckade pr-aktiviteter, men tre av dem jag sett tycker jag förtjänar lite extra uppmärksamhet.

Nike + Colin Kaepernick
2016 knäböjde quartebacken Colin Kaepernick under den amerikanska nationalsången för att protestera mot rasim. Han fick motta både hyllningar och kritik, varav en av de största kritikerna var Donald Trump som menade att Colin Kaepernick skymfade landet genom att inte lägga handen på hjärtat som kutymen säger. Nike bestämdes sig dock djärvt för att Kaepernick skulle bli deras frontperson, och det blev minst sagt uppmärksammat. En del blev så arga att de bojkottade varumärket och eldade upp sina Nike-skor. Men Nike gjorde något modigt, de stod upp för något som de ansåg var viktigt och Colin Kaepernicks tweets med orden ”Believe in something, even if it means sacrificing everything. #JustDoIt” blev välkänt världen över.

Ett vågat val av Nike, men det visade sig också vara gynnsamt då försäljningen av Nike-produkter ökade bland yngre konsumenterna som anser att värderingar är viktiga.

2. ABC
Jag är svag för handlingskraftiga varumärken. När Roseanne Barr twittrade rasistskt, tog det mindre än 12 timmar för tevebolaget att avskeda skådepelaren från deras tv-show. På så sätt tog det Disney-ägda företaget makten om situationen och samtidigt ställning mot rasism.

3. Amazon
Ibland är tystnad den bästa strategin. Amazon är kända för att snabbt och ganska aggressivt bemöta kritik digitalt. När Donald Trump tidigare i år attackerade Amazon på Twitter gjorde de något annorlunda, de bemötte presidentens tweet med ignorans. En lyckad strategi. De flesta idag vet att Trump inte har en kommunikationsstrategi på Twitter och att han snabbt går vidare och slåss med någon annan istället. Ingen mening för Amazon att förlänga pinan med en twitter-battle.

johanna.lindskog@lindell.org

 

Här hittar du fler pr-aktiviter som var lyckade under 2018.