Dela sidan:

Var inte en inkompetent snackare

En yngre talang frågade mig förra veckan om mina bästa pr-råd. Det finns säkerligen tusentals värdefulla råd, men jag delade med mig av ett par som som jag själv tycker är viktiga och går att applicera på en mängd olika branscher.

1. Var trevlig och behandla andra som du vill behandlad själv.
Människor gör hellre affärer med en person som de gillar och litar på istället för någon som de ogillar. Det är inte så konstigt. Vi har nog alla mött personer som tror att de uppfattas mer professionella, ju tuffare attityd de håller sig med. Det brukar nästintill alltid vara tvärtom! Otrevlig och inkompetent är inte en bra kombo. Personer som har ett brett kontaktnät som de vårdat, är också en bättre förlängd arm för de varumärken och personer de arbetar för.

2. Var inte en snackare. Så trött på dessa!
Snackarna bara pratar och får inget gjort. De vill göra så mycket, men gör inget. De lever alltid i det förflutna eller i framtiden, men aldrig i nuet. Det använder alltid stora, breda, tomma och meningslösa ord för att prata om ogenomförbara strategier – men fluff går bort. Bli istället personen som faktiskt utför och sätter bollar i rullning. Och sitt inte med en dammig komplicerad strategiplan. Att faktiskt göra något är så mycket viktigare än den perfekta planen. Alla planer förändras, det vet alla. Ditt pr-arbete är inte, och bör inte fastna i att skapa statiska dokument.

3. Förenkla, förenkla och förenkla
Konsten att förenkla komplexitet och göra den förståelig är guld värd, i en värld som snurrar snabbt och där tid för uppmärksamhet är väldigt knapp. Kort enkel kommunikation är något som jag gillar. Vem orkar eller har tid att läsa superlånga pressmeddelanden eller en roman i mailform? Har du inte en rubrik så har du inte heller storyn.

johanna.lindskog@lindell.org