Dela sidan:

Kriget om skärmarna

Streamingjätten Netflix skriver i deras kvartalsrapport att deras största konkurrent inte är företaget HBO som många kan tro – utan företaget Epic som skapat det omåttligt populära spelet Fortnite.

Netflix som storsatsar på få tillgång till människor uppmärksamhet vid skärmarna, tävlar hårt mot Fortnite som finns tillgänglig på nästan alla plattformar, konsoler, datorer och smartphones, och har snabbt fått miljontals spelare världen över då spelet är helt gratis.

Epic uppdaterar också löpande spelet med nya så kallade “skins” och uppdateringar av spelkartan för att hela tiden hålla sina över 200 miljoner spelare nöjda.

Det här är verkligen intressant! Branschernas gränsdragningar suddas ut, och gamla konkurrenter byts ut mot nya oväntade aktörer från en helt annan bransch. Disruptiv innovation är en kraft som ändrar spelreglerna för företag och dess anställda, då behov av annan typ av kompetens kommer uppstå. Ingen kan idag sluta innovera och konkurrens kan plötsligt uppstå från vilket håll som helst. Det gamla ordspråket “Don’t fix what’s not broken” har aldrig varit så utdaterat som nu. Den som slutar uppfinna kommer bli omkörd snabbt. Netflix själva gjorde det mot amerikanska filmkedjan Blockbuster som under sin storhetstid 2004 hade 9 000 videobutiker. Idag finns det kvar en.

Vi lever i en spännande tid och extra spännande blir det för oss som jobbar med kommunikation och PR!

johanna.lindskog@lindell.org