Dela sidan:

NKs smaklösa skyltfönster

Nu öppnar NK sin nyrenoverade saluhall. För att marknadsföra den uppiffade butiken kommer influencern Michaela Forni och hennes vänner bli bjudna på en sjurättersmiddag i NK:s skyltfönster inför alla människors beskådan. Jag är inte säker på att syftet med aktiviteten är solklar? Kanske att vi äntligen får titta på när kända personer äter mat publikt, eller handlar det om drömmen om att vi kanske också kommer vilja sitta där?

Jag tror den här är aktiviteten missar målet – och dessutom är den ganska smaklös. När det finns så många människor idag, i synnerhet inom NK:s närområde, som dagligen står utan hem eller mat känns det här jippot som ett hån. Förstås är målet att de vill att folk ska handla i saluhallen. Köpimpulser utgörs till stor del av känslor, men bygger man fel känsla hos målgruppen så når man troligen inte heller sina mål. Det är viktigare än någonsin tidigare att bolag verkligen tänker sig för innan de gör aktiviteter som ger fel signaler. Idag måste man agera med eftertanke hela tiden.

Frågor som exempelvis rör jämställdhet, ekonomisk utsatthet och utanförskap är, bland många andra, omöjliga att ignorera då de påverkar våra dagliga liv. Det gäller både för privatpersoner och företag. Bolag måste ta ansvar för samhället de verkar i, då samhällsengagemang är en förutsättning för ett framgångsrikt företag, men också för att det helt enkelt är rätt sak att göra.  Jag förstår att uppsåtet inte är att skapa splittring och polarisering, men risken är stor att det är precis det som händer och att vi ökar på utanförskapet i samhället ytterligare.

Uppdatering. NK bestämde sig för att avstyra den planerade lunchen då den väckt negativa känslor, vilket inte var deras avsikt. Bra med bolag som agerar snabbt.