Dela sidan:

En ny dag att bryta gamla normer

I fredags var det internationella kvinnodagen, en viktig dag. Men alla dagar bör vara dagar som främjar jämställdhet. Idag kan du som är pr-proffs fundera på om du spär på eller bryter en mansdominerad dialog? En ny dag att helt enkel identifiera kvinnliga experter och förändra samhällsbilden.

Att kvinnor är underrepresenterade i media är ett problem. Ett icke jämställt innehåll i media bekräftar maktstrukturen där kvinnor underordnas och män överordnas. Det är skevt. Kvinnors erfarenheter och perspektiv riskerar att hamna i skymundan – eller helt enkelt saknas. Fler kvinnor behövs citeras i berättelser, och speciellt lyftas i nyheter kring företagande, sport och politik. Enligt Statens Medieråd är fördelningen mellan män och kvinnor som syns i media 70 mot 30 procent, trots att det råder nästan jämn könsfördelning på politiska poster. Det är ett samhällsproblem av dignitet då innehåll påverkar i sin tur normer och värderingar.

Så hur kan du som jobbar med pr göra en förändring?
Se till att identifiera olika röster inom bolaget och undersök samtidigt om du kan hitta ännu fler. Har du ett ämne i ditt uppdrag att kommunicera – kan du med en mångfald av personer belysa olika perspektiv. Lyft också frågan internt och externt, det är allas ansvar att sträva efter ett jämställt samhälle. Många tänker inte på att de är fast i gamla hjulspår, men det är allas ansvar att se till att komma ur dem.