Dela sidan:

Pr – inte lika mycket glamour som hårt arbete

Vissa människor verkar tro att det är glamoröst och lätt att jobba med pr, men det är snarare ett hårt arbete. En kund till mig sa en gång att jag hade världens lättaste jobb, jag bara lyfte luren och ringde ett samtal och vips var det en helsida i morgondagens tidning. En annan kund ville att jag endast skulle ringa media som publicerade hennes story i papperstidningen, då den digitala tidningen ansågs vara var mindre fin. Riktigt så funkar det ju inte.

Jag har sagt det tidigare, grundstenen i pr är relationer och det bygger man över tid. En pr-rådgivare utan kontakter är som en bank utan pengar. Min och mina branschkollegors hårdvaluta är relationer. Det spelar ingen roll om du är skarp på sätta rubriker eller skapa en story, du måste också kunna sälja in den. Vi är alla säljare av något slag. Jag säljer förpackningar med personer och varumärken. Jag vet att alla inte håller med då det inte är lika fint att vara säljare som strateg – men faktum kvarstår, det handlar om att sälja in sin kund.

Det gäller att hela tiden fortsätta att utmana gamla metoder, lära sig från utveckling och utöka sin marknad. Den som står still och trampar kommer inte klara sig länge. Vi måste utvecklas, snabbt och aggressivt, för att tillhanda nya kunskaper. Vi lever i spännande tider som ställer otroliga krav på oss som pr-utövare.

Bäst du är du redo, för alla kan inte vara strateger!