Dela sidan:

Många chefer förstår inte PR

En ny studie från Released visar att många chefer inte känner till värdet av vad PR kan göra för deras organisation

Två av tio chefer i högre positioner vet inte vad PR står för, och så många som 40% tror inte att det kan förbättra deras verksamhet. Det är faktiskt riktigt illa om chefer inte förstår vad förkortningen PR ens står för.

Jag och du som jobbar med PR dagligen vet att vårt arbete är guld värt, men den insikten saknar några beslutfattare. Studien undersökte över 300 chefer från olika branscher, alla i ledande roller inom sina organisationer. Resultaten visar att många chefer antingen inte är medvetna om PR eller värderar PR chockerande lågt – samt underskattar dess potential för att öka bolagets resultatet.

Okej, det var den trista delen av undersökningen. Studien visar också att chefer som vet vad PR är, och förstår fördelarna med att ha en specialist vid sin sida har sett att det skapar värde.

Sätt dina egna mätvärden på ditt arbete, exempelvis värdet på artiklar, och omvandla det till siffror. Det är ett av många sätt som visar hur PR bidrar till bolagets resultat, Mät även bolagets talespersoner, exempelvis en VDs varumärke, som oftast är bolagets ansikte utåt.

Jag är övertygad om att de företagen som består av digitalt starka människor och hanterar sina personliga varumärke med omsorg, kommer vara de företagen som springer om konkurrenterna. Det klassiska ordspråket ”Show, don’t tell” gäller även här. Människor vill förknippas med talespersoner som delar deras åsikter. Person-PR kommer bli allt mer viktigt, ett område som också är otroligt roligt.

Den ursprungliga artikeln samt fler siffror hittar du här.